Fejl på Cirkulationspumpe fjernvarme

Hejsa alle...

Jeg har en Grundfos Alpha2L som kun lyser i power on..
Som jeg kan læse mig frem til, så betyder det.
1. lav spænding
2. pumpen er blokeret..

Jeg tror nu mest på nr 2. da min anden pumpe på samme udtag køre fint...

mit spørgsmål er nu, kan jeg adskille pumpen og afhjælpe/konstatere at den ikke køre rundt..
Jeg er med på at vandet skal tappes af, men jeg kan se der er 4 umbraco skruer som måske adskiller pumpen fra pumpehuset, jeg er ikke meget for at løsne de forskruninger der er på rørene... 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fjerner de 4 umbracoskruer står du med selve pumpen i hånden. Selve pumpehjulet er helt tilgængeligt, så det er let at dreje det rundt.
Du skal nok forvente at det er elektronikken i pumpen der er defekt. Hvor gammel er pumpen?

Søren O
Jeg ville tror pumpen er fra 2006 da huset blev bygget..
Tænker det er forsøget værd at skille den ad, men jeg skal selvfølgelig ha vandet af ikke?
Ja vandet skal tappes af.
Er pumpen pludselig “stået af”, eller har den været slukket hele sommeren?

Søren O
Der har været slukket for varmen, så det var da jeg skulle tænde her til morgen
Jeg ville prøve og give den en masse små slag på siden af pumpehuset, for om det kunne vibrere den løs.
Og ellers et solidt klap med en hammer på siden af pumpehuset.
Al rådgivning uden ansvar 😉
Annonce
Jeg har rent gulvvarme i huset, med 10 kredse, shunt pumpen køre fint, men et fremløb på ca 30 grader, som jeg også mener jeg gjorde sidste år.
Tænker måske at det køre fint uden den
Jeg tror at skille den ad på det rigtigt tidspunkt er vejen frem, ville ikke skille den nu, hvis jeg ikke får den tæt igen
Der sidder en o-ring som pakning. Den kan normalt genbruges uden problemer.
Husk altid at “motionere” en pumpe der er slukket - mindst en gang om måneden i et par minutter. Mange gulvvarmestyringer og vejrkompenseringsanlæg har indbygget “motionsprogram”.

Søren O
Tak for info..
Jeg tænker så længe jeg kan opnå den ønskede fremløbstemperatur på min gulvvarme, skal jeg vel ikke være bekymret for at den ikke køre?
Joker22 skrev den 01-10-2023 14:37:59

Tak for info..
Jeg tænker så længe jeg kan opnå den ønskede fremløbstemperatur på min gulvvarme, skal jeg vel ikke være bekymret for at den ikke køre?

Lige nu kan du opnå den ønskede fremløb, men der er jo ingen afkøling. Jeg ville helt klart få styr på den pumpe nu, i stedet for at vente til det er minus 10 grader. 

it is better to burn out than to fade away
Hvad mener du men ingen afkøling..
Jeg havde en afkøling på ca 35 grader, sidst jeg kiggede…
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis