Beregning af bjælke

Hej,

Jeg er rendt ind i at jeg formentlig har en bærende væg der skal rives ned.
For at jeg kan forberede mig på hvor meget ekstra der kommer i form af sænkede lofter, ekstra arbejde til håndværkerne mm, vil jeg høre om der er nogen der kan give mig et estimat på hvor stor en bjælke jeg skal have lagt i og hvilken løsning der er den mest optimale så jeg får en så lave bjælke som mulig, eller i hvert fald lav nok til at blive gemt under et nedsænket loft med spots (ca 7cm nedsænket)
Jeg har vedhæftet 3 billeder med beregninger af de nuværende dæk. Væggen der skal rives ned er i mellem dæk P3 og P4. Dækkene er armeret beton.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal du vælte en væg i kælderen eller i stueetagen? (Altså skal betonpladen hvile på din nye bjælke?)
Du har noget med P3 og P4 og 160, 385 og 475 kgm. Men hvor er figuren der hører til beregningen? Jeg havde godtnok et par fag om statiske beregninger for nogen år siden, men syntes ikke jeg lige kan se hvad der sker der.

Her er min signatur...
Jonathanhandyman skrev den 01-10-2023 21:32:51

Skal du vælte en væg i kælderen eller i stueetagen? (Altså skal betonpladen hvile på din nye bjælke?)

Jeg skal vælte væggen i stueetagen. P3 og P4 dæk mellem 1. salen og stueetagen. Po(x) er dækkene i mellem stue og kælder. - så ja, betonpladerne skal hvile på den nye bjælke 😊

Thomas_Mygind skrev den 01-10-2023 21:53:47

Er der nogen beboelse på 1. sal ?

Ja, men med lette vægge af gips,

Annonce
Har du billeder af huset udefra ?

Så kan man se tagkonstruktion, etager, materialer, vindfølsomhed m.v.
Thomas_Mygind skrev den 01-10-2023 22:26:37

Har du billeder af huset udefra ?

Så kan man se tagkonstruktion, etager, materialer, vindfølsomhed m.v.

Kan dette bruges?

Ja, det er fine tegninger.

Tænker ikke umiddelbart at der er brug for at støtte spærene med ekstra bjælker. Dels er der en midterrem - dels er det en let konstruktion på 1. sal - dels er p3/p4 vægen ikke en del af den bærende konstruktion.

Det eneste der bliver tabt er lidt vindfølsomhed i forb. med afstivning - men der er trappeopgangen der stadigvæk.

Det kunne dog være interessant at se strukturen omkring midterremmen - om den sidder i forbandt med trappevæggen - eller om denne del af understøtningen af midterremmen potentielt kan vælte ud til siden - og fjerne støtten til midterremmen.
Thomas_Mygind skrev den 01-10-2023 23:24:32

Ja, det er fine tegninger.

Tænker ikke umiddelbart at der er brug for at støtte spærene med ekstra bjælker. Dels er der en midterrem - dels er det en let konstruktion på 1. sal - dels er p3/p4 vægen ikke en del af den bærende konstruktion.

Det eneste der bliver tabt er lidt vindfølsomhed i forb. med afstivning - men der er trappeopgangen der stadigvæk.

Det kunne dog være interessant at se strukturen omkring midterremmen - om den sidder i forbandt med trappevæggen - eller om denne del af understøtningen af midterremmen potentielt kan vælte ud til siden - og fjerne støtten til midterremmen
Tak for svar. Jeg er ikke så stærk i termerne, men det lyder som om at du beskriver en trækonstruktion?
Bare for god ordens skyld, så er P3 og P4 dækkene armeret beton. Det er alle dæk i huset.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også