Skal jeg trække strøm fra tavlen til anneks?

Hejsa

Vi et ved at planlægge et anneks, som skal godkendes som helårsbeboelse (så det har lange udsigter..

Et af spørgsmålene (der kommer flere, det tør jeg love🤣) er, om jeg skal trække el fra tavlen? Eller om jeg kan nøjes med at trække fra skuret, der er lige ved siden af? 
Skuret har kun fået ført en enkelt fase frem..
Jeg påtænker at annekset skal opvarmes af  den mindste varmepumpe jeg kan finde, nærmest (det bliver ca 15kvm).. der skal ikke være bad/køkken, men kun ét rum, til kontor.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kommer ret sikkert ikke til at mangle strøm selv om du blot tager det fra dit skur.

Søren O
Hvis du vil bruge en varmepumpe, ville jeg trække strøm fra en gruppe beregnet til annekset.

fase
Tak for input 🙂

Jeg tænkte, om der var krav om to faser, eller en særskilt gruppe? 
Det er en væsentlig mere besværlig opgave, at føre kabel frem fra tavlen, da den er på den modsatte side af huset.. Men hvis det kræves, fatter jeg jo spaden og går i gang🙂 der kommer installatør på, uanset hvad så det er blot for at vide, hvad jeg kigger ind i af besværligheder (og omkostninger)😀

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er ikke noget krav om særskilt gruppe eller flere faser, men mit svar bygger på at sørge for, at du ikke overbelaster den gruppe, som forsyner dit skur. Hvis du mener, at gruppen skuret bliver forsynet fra kan bære belastningen, behøver du ikke at lave en ny gruppe, men jeg ville lave installationen, så den kan forsynes fra en anden gruppe, hvis det skulle vise sig, at der er brug for en særskilt gruppe. Du kunne grave et kabelrør ned og føre det op i gulvhøjde, så du er forberedt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis