At nå op på 3 cm fald til afløb...

Har haft entreprenør på til at lave mit badeværelse om helt fra scratch. Har fra starten været meget præcis om at der skal være 3 cm fra gulvhøjde i tilstødende rum til afløb.

Nu kommer de i dag, EFTER DE HAR STØBT GULV, og siger til mig at det er kun lige knap 3 cm - iflg dem fordi de ikke kunne få afløb længere ned. 

1) Der er ca 2,8cm fra gulv i tilstødende rum til overkanten af afløbet - hvis der kommer en rist oven på afløbet så er der meget mindre.

Er det de 2,8 cm jeg skal regne med?

Og hvis ja, kan jeg komme op på 3 cm ved at lave den vandtætte kant i døråbningen 1,2cm istedet for 1,0cm som planlagt? Det vil så give en niveauforskel på 2mm fra tilstødende rum og ind i badeværelset men det må jeg vel leve med :-/
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er meget almindeligt. Alene det at vandtætnings membran ( kantbånd) går op på dørtrin kan jo ofte klare de sidste millimeter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
De tre centimeter er til overkant rist.
Hej John

Præcis. Jeg havde lige selv siddet og fundet SBI 200 hvor det står - meget klart - 3 cm fra gulveroverflade ved tilstødende rum til gulvoverflade ved afløb. Det vil sige i praksis til overkant rist eller flisen ved siden af. Tanken er så at hvis afløb er stoppet skal hele badeværelset fungere som et kar der så kan indeholde vand op til 3 cm.

Det betyder jeg kun har et fald på i bedste fald 1,5 cm hvor jeg burde have 3 cm.

Om jeg begriber hvordan professionelle håndværkere ikke har styr på de her allermest basic ting...

Som jeg husker det så står der netop at det skal betragtes som et kar hvor der an stå 3 cm vand inden det løber ud. Jeg husker ikke der står gulvoverflade i tilstødende rum. 
Der er mange badeværelser på 1. sal som man " går op i " med nogle cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej elmand - nej det med gulvoverfladen er ved afløb. Men jeg har altså kun 1,5 cm lige nu - jeg skal have 3. Her har jeg allerede regnet med 1 cm kant ved døren. Med andre ord har jeg 0,5 cm fald i min bruseniche. Det er jo ikke godt nok, også selvom man lave en gigantisk kant henne ved døren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis