Færdigøre væg ved nye vinduer

Hej alle, 
Jeg har lige fået nye vinduer installeret i mit hus fra 1961. Jeg skal selv stå for den indvendige færdiggørelse af væggene, men er i tvivl om, hvordan jeg skal gribe opgaven an.

Jeg er blevet anvist, at jeg blot skulle fylde hullerne op med flere lag spartelmasse (og lade det tørre indimellem hvert lag), men skal der ikke en form for isolering i? Evt fugebagstop? 

Lysningerne (hvis det er det rette udtryk) skal blot ende op med at være pudsede og evt en fuge mellen vindue og væg. I de andre rum skal der filt på. 

Er der nogen der ved hvordan sådan en opgave bedst gøres? Jeg har prøvet at tage nogle billeder der viser et af vinduerne. 

Mvh Susanne
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have have dine fuger fyldt med isoleringsmateriale.
Jeg ville pudse vindueslysningerne op med almindelig mørtel tilsat cement ca. 8 : 1. Det kan sikkert gøres i 1 omgang, og så gå det efter med spartelmasse. Jeg ville lave plads til en tæt fuge ved vindueskarmen, ved at sætte et passende stykke krydsfiner op mod vindueskarmen, og så pudse op. Fjern krydsfinerpladen med det samme ved at lave et modhold på det nypudsede område.

Søren O
Det ser ud som om der er brugt byggeskum som isolering. Men du kan udfylde resten ved at presse rockwool eller glasuld ind. så bruger du mørtel som Søren O beskriver eller en færdig blandet pudse mørtel. 
Husk at vaske både vindues karm og væggen af samme dag som du har pudset det. Pudsningen skal helst ligge plan eller lidt bag overfladen så du kan spartle den sidste millimeter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar til Erik og Søren. 

Ja, der blev sprøjtet skum ind udefra, da vinduerne blev sat i. Håber det er ok? 

Jeg har glasuld på lager, men det er ikke alle steder, der er plads til at skubbe det ind. Skal jeg i de tilfælde banke lidt af væggen, for at få plads eller blot lade være med at fylde glasuld i der?
Og kan jeg pudse direkte oven på glasuld med mørtlen?

Mvh Susanne 

Glasuld stoppes ind hvor der er plads, og ikke længere ud end ca. 1 cm fra vindues kanten. Du kan ikke pudse oven på glasuld, det skal være på mur sten. Det ses tydeligst på sidste billede. 
Så kan du fuge det resterende med en acrylfuge, når væggen er spartlet og malet,  Det bliver måske kun lige en smal strimmel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok det prøver jeg. Tusind tak for hjælpen. 
Mvh Susanne 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også