PEM 25mm rør til udtag

Hej gode folk!
Jeg er ved at lave et haveprojekt, hvor jeg fra min brønd fører havevand rundt i haven i jorden via et 25mm PEM rør og vandværk i brønden.
Når jeg kommer frem til mine destinationer, er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg på en enkel og god måde får ført mit rør op, og får koblet røret på et stålrør som jeg kan føre over til en alm. Vandhane.
I brønden skal jeg have lavet 3 afgange til 3 rørføringer ud i haven. Jeg har kikket lidt på fordelerrør, men kan ikke finde noget til PEM 25MM så jeg tænker måske bare at bruge t-stykker og kuglehaner…
Alle inputs og idéer til materiel og design er velkomne!
TAK 🙏
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fører et rør rundt i haven. Der, hvor du vil have et tapsted, sætter du et T-stykke ind og fører et rør op og afslutter med en hane. I brønden laver du det sådan, at du kan tømme røret om vinteren

fase
Hvordan vil i helt konkret føre røret op til en hane? Vil i lave en overgang til et jernrør man sætter fast på en stolpe eller lignende?
For ikke at få noget “dingleværk” ville jeg bruge et almindeligt (1/2”) galvaniseret jernrør fra t-stykket ved plastrøret og op. Det kræver dog at du får skåret noget gevind i de galvaniserede rør.
Ja galvaniserede rør ruster, men de er billigere og mere stabile end rustfrie rør med pressfittings, og skal nok holde de næste 30-50 år.

Søren O
Annonce
Glem det. Der er kun 1,5 mm godstykkelse, og det er kun ydersiden der er galvaniseret.
Det jeg tænkte på et “middelsvært galvaniseret gevindrør”.

Søren O
Det almindelig vandrør/gevindrør kan du ret billig købe ved vvs i den længde du skal bruge, med gevind. Der tager ikke lang tid for dem at køre f.eks. 10 stykker med samme længde og gevind i begge ender. 
Så kan du grave din PEM ned i passende dybde så vandhaner kommer i samme højde. Du skal bruge standard rør for at gøre det enkelt. Så passer diameter, gevind osv. med standard fittings og vandhaner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis