Lovlig udnyttelse af første sal?

Hej

Jeg bor i et hus fra 2005, vi flyttede ind i 2013.

Huset er 1,5 plan og blev oprindeligt bygget med uudnyttet tagetage. I 2008 blev der monteret tre kviste på huset - det er der en byggesag på.

I samme ombæring blev overetagen udnyttet. Det er der, så vidt jeg kan se, ikke en byggesag på. Burde der ikke være det? 

I BBR ser det ud som om de ekstra 86m2 er medregnet, så måske er der ikke noget problem?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er registreret , så ingen problemer der
bredker skrev den 28-09-2023 17:22:54

den er registreret , så ingen problemer der

Ikke for at være en spoiler, men at den registreret i BBR gør jo ikke at konstruktion m.v. er udført iflg. love og regler. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 28-09-2023 18:31:59

bredker skrev den 28-09-2023 17:22:54

den er registreret , så ingen problemer der

Ikke for at være en spoiler, men at den registreret i BBR gør jo ikke at konstruktion m.v. er udført iflg. love og regler. 

 Men betyder det, at den er registreret, at selve udnyttelsen af den, er lovlig? Man kan vel selv rette sin BBR?

palle22 skrev den 29-09-2023 06:40:42

JohnLarsen skrev den 28-09-2023 18:31:59

bredker skrev den 28-09-2023 17:22:54

den er registreret , så ingen problemer der

Ikke for at være en spoiler, men at den registreret i BBR gør jo ikke at konstruktion m.v. er udført iflg. love og regler. 

 Men betyder det, at den er registreret, at selve udnyttelsen af den, er lovlig? Man kan vel selv rette sin BBR?

Præcis, du kan rette din BBR som du lyster, fejl eller snyd bliver først fundet f.eks. ved salg eller vurdering.

Så at du f.eks. registrerer en 1ste sal til beboelse gør at du nok får en højere vurdering, men først ved salg bliver det måske erkendt at adgangsvejen er en loftslem og at der ingen vinduer er.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 29-09-2023 07:36:25

palle22 skrev den 29-09-2023 06:40:42

JohnLarsen skrev den 28-09-2023 18:31:59

bredker skrev den 28-09-2023 17:22:54

den er registreret , så ingen problemer der

Ikke for at være en spoiler, men at den registreret i BBR gør jo ikke at konstruktion m.v. er udført iflg. love og regler. 

 Men betyder det, at den er registreret, at selve udnyttelsen af den, er lovlig? Man kan vel selv rette sin BBR?

Præcis, du kan rette din BBR som du lyster, fejl eller snyd bliver først fundet f.eks. ved salg eller vurdering.

Så at du f.eks. registrerer en 1ste sal til beboelse gør at du nok får en højere vurdering, men først ved salg bliver det måske erkendt at adgangsvejen er en loftslem og at der ingen vinduer er.

 Førstesalen er nu fint indrettet med redningsåbninger etc, så helt så slemt er det ikke :-)

Kan jeg få problemer, når jeg skal sælge, når der ikke er en byggesag på udnyttelsen af 1. salen? Og hvor kan jeg henvende mig, for at få vished - er det hos kommunen?

palle22 skrev den 29-09-2023 08:15:20
Kan jeg få problemer, når jeg skal sælge, når der ikke er en byggesag på udnyttelsen af 1. salen? Og hvor kan jeg henvende mig, for at få vished - er det hos kommunen?

Det tror jeg bestemt ikke du kan, men som alternativ til at kontakte kommunen, kan du jo kontakte en ejendomsmægler. Når han spørger om du går med salgsplaner kan du jo svare lidt øh-bøh-agtigt.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍

Ikke umiddelbart. Der står at bygningens samlede boligareal er 206 m2, fordelt på 120 m2 i stueetagen og 86 m2 på 1. sal. Så det er registreret at 1. sal må bruges som bolig.
Byggesagen på kvistene kan meget vel være fordi at boligarealet ofte bliver større når man montere kviste på huset, og en forøgelse af boligarealet kræver en byggeansøgning.
Men ja, du kan altid henvende hos kommunen.
PS. Du kan ikke selv ændre i BBR, men du kan fortælle kommunen hvis der er fejl i BBR og så ændre de det. De er gerne for dovne til at køre ud og se om det er korrekt. (De kikker dog på luftfoto før/nu som er meget mere detaljeret end dem vi ser på f.eks. Google. Så man kan ikke bare smide en tilbygning op og sige at den altid har været der)
Jeg er slet ikke sikker på at der er krav om byggetilladelse når man laver indretning på 1. sal. Sagen er jo ligesom gennemført da de ydre ting er lavet. 
Hvis det ellers ser fint ud ville jeg ikke gøre noget som helst ved det, for det opnår du ikke noget ved. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Jeg har kontaktet kommunen, og så må de se på det. Men ja, der er sikkert ikke et problem 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis