Fundering over faskine

Hej
Vi overvejer at bygge noget garage. Det skal være ca 45m2. .
Der hvor vi gerne vil bygge den, ligger en faskine, regnvandsrør og  el tilslutning.
Faskinen er ca 1m under Jorden, regnvandsrør lidt over. Eltilslutningen er jeg ikke urolig for.

Når jeg kigger i "fundering af mindre bygninger" tager man kun stilling til om der er bæredygtigt lag, og frostfrit.
Så skal man grave ned til min 90cm under tærræn, men der ligger faskinen jo. Er det så stadig frostfrit, eller hvad gør man så ?
Plade/pælefundamenter er også nævnt, men det kan jeg ikke lige se hjælper mig. 
Nogle gode råd ? 
På tegningen viser den røde firkant hvor jeg gerne vil bygge. Billedet viser de hvor de gravede faskinen ned.
(inden nogen spørger, da de lagde faskinen vidste jeg ikke jeg skulle have garage, ellers havde jeg jo ikke lagt den dér )
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at sløjfe faskinen, den skal jo ligge i en vis afstand fra bygninger.

Sakset fra nettet..
Afstandskrav fra faskiner til huse: 5 meter til huse med beboelse og 2 meter til andre bygninger. Kan evt. lempes, hvis terrænet falder kraftigt bort fra huset, eller hvis der laves sikring af fundamentet på huset, så vand ikke kan trænge ind. 

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svaret. Det var selvfølgelig ikke det jeg havde håbet på at høre. Når jeg kigger på teknologisk instituts hjemmeside, ser det dog ud til at der kan dispenseres for det (måske).
Hvis nu jeg ikke kan få dispensation, og sløjfer den i stedet. Er det så et problem at lave et fundament hvor der har været gravet ud ?
Det er forskelligt mellem kommunerne hvad de accepterer da lokale kloakforhold varierer meget. De fleste lægger sig op ad den generelle lovgivning - så du er nødt til at checke med den lokale forvaltning.
Tror dog ikke man nogen steder vil acceptere en lukket bygning oven på en faskine, men måske en åben carport med skur...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 28-09-2023 21:14:12
men måske en åben carport med skur...

Fordi det vejer mindre, eller hvordan ?

swayde skrev den 28-09-2023 21:18:31

BOFH skrev den 28-09-2023 21:14:12
men måske en åben carport med skur...

Fordi det vejer mindre, eller hvordan ?

Fordi så kan faskinen tilgåes ved at fjerne noget belægning og uden at der er beton der skal brydes op.

En åben carport vejer også en hel del mindre end en fuldmuret garage med stribefundament - dvs det er væsentligt nemmere at tilse faskinen hvis behovet opstår.

Derudover er der også et forsikringsmæssiigt spørgsmål...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis