Behöver 16 A, har 10 A

Jeg har 10A sikringer i kolonihuset. Jeg vil gerne have et svejseapparat og det jeg har set på kræver 16A. 
Kan man lovligt og sikkert ta strøm fra to forskellige sikringsgrupper for at få mulighet for højere ampere?
Man kan få 13A sikring som har samme størrelse som 10A, men det vel risikabelt at køre 13A hvis ikke ledninger er dimensioneret til det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her gik jeg og troede man dyrkede gulerødder og passede haven, ikke at man lavede smedearbejde i kolonihaver…

For at svare på dit spørgsmål, så nej du kan ikke bare tage strøm fra 2 grupper.
Om du overhovedet kan få 16 amp i huset kræver man ser på hvad det er der er trukket ind fra forsyningen.

Selvbygger med stort S. 
Hvad er det for en svejser du har? Er din tavle med gammeldags sikringer, kan du godt udskifte dine 10 amperes til 13 amperes.
Hvis du sætter et billede ind af din eltavle, ville det være nemmere at komme med løsningsforslag.
Der er nok gode muligheder for, at du kan få sat en 230 volt 16 amperes stik op..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skal finde et billede. Det er gammeldags sikringer. Eltavlen udenfor har et par sikringer på 16A men det er tavlen indenfor som bare har 10A sikringer.
Det er en trådsvejser fra Lidl jeg tænker begynde med, der står 16A i manualen men en trøg 13A kan måske være ok
Så er det da bare at prøve med en 13 amperes sikring, det er bedst at tilslutte svejseren direkte i stikkontakten.(bruger du en forlængerledning skal den være mindst 1,5mm2 og helst så kort som muligt.)

Jeg har en elektrosvejser fra Harald Nyborg, som jeg køre på en 13 amperes sikring, jeg har aldrig sprungen sikringer.
Svejseren er på 160 ampere, men er aldrig over 140 ampere, da jeg maks bruger 3,25 mm svejseelektroder.
Jeg har sikringer af typen Neozed D01 13 ampere, nok den type sikringer man kan trække mest strøm igennem, sammenlignet med andre i samme ampere størrelse.

Vi prøver igen, i morgen --
13A er vel 13A. Hvad mener du med at den type sikring kan trække mest strøm igennem?
Når man taler om sikringer så er 13 A ikke "bare" 13 A der er en tidsfaktor ved forskellig overbelastning. 
En sikring har en udløsekurve, og den type sikringer vil f.eks. kunne holde til 1,6 x 13 A i en time. 
Her er link til 5 sek. smeltetabel for forskellige sikringer LINK Heraf fremgår bl.a. at en 10 A Do1 sikring springer på 5 sekunder ved en belastning på 38 A 
Tabellen indeholder ikke 13 A sikringer men det er samme forhold. 
Du kan sagtens køre med din svejser på de 10 A hvis du ikke skruer ret meget op, og evt. kun svejser meget kortvarig, så man kan ikke give et entydigt svar på om det kan køre for dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis