Ventilator ved bruseniche - regler..

Skal høre, om I kan hjælpe. 
Jeg er ved at lave et badeværelse med en bruseniche i den ene ende. 
Her havde jeg egentlig tænkt mig, at der skulle sidde en ventilator på brusenichens endevæg - 150 cm fra selve bruseren (nichen måler 90 x 150 cm)

Ventilatorens center bliver 213 over gulvet.

Der kommer ikke noget badeforhæng eller noget mellem bruser og ventilator.

Min elektriker var ikke bekendt med, at det skulle give problemer ifht. reglerne. Men jeg er selv lidt i tvivl - og vil gerne være helt sikker, før jeg begynder at save hul i væggen...

Jeg har tjekket sikkerhedsstyrelsens hjemmeside, og tror det er ok med placeringen, så længe ventilatoren er mere end 120 cm fra væggen, hvor bruseren hænger.

Det er den her side - kan nogen bekræfte, at jeg læser det rigtigt? (jeg hæfter mig særligt ved billede nr 4 i det lille slideshow på siden)

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/elektriske-installationer-badevaerelser

Min ventilator kommer jo så ikke helt op i 225 cm højde, men det spiller vist ingen rolle, når den er mere end 120 cm fra bruseren?

På billedet har jeg med rødt markeret det sted, hvor jeg gerne vil have den til at sidde.

Håber, nogen kan hjælpe - på forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Z-zap skrev den 27-09-2023 16:06:36
Der kommer ikke noget badeforhæng eller noget mellem bruser og ventilator.

Hvis du vil være sikker tror jeg du skal købe DS/HD 60364-7-701:2007, og læse hvordan de definerer zonerne.

Som det er illustreret vil jeg formode at bruseforhænget er vigtigt, men jeg ved ikke mere end dig eller din elektriker.

Har du prøvet at tagebrusebad uden forhæng ? Det sprøjter en del, og at komme til at rette strålen ind i blæseren er ikke helt umuligt, hvis man er lidt et fjols, eller træt.
Ja, sprøjt på ventilatoren vil jo kunne ske, også hvis man taber bruseren eller lignende. Fem minutter og 10 sekunder inde i den lille video "Video - områder med bruser" ser det dog ud til, at Sikkerhedsstyrelsen bare bruger en snor på 120 cm fastbundet til tappestedet. Og at det er ok med installationer uden for dette område. Men virker lidt besynderligt, synes jeg. 
Men tak for svar swayde. Andre, der har et bud?
Med hensyn til din anden pointe om brusenicher uden badeforhæng: Det er tanken, at der skal en glasplade op, der hvor træpladen står på billedet. Den bliver vel 60 - 80 cm bred, så nogenlunde som træpladen. Men det forhindrer jo ikke sprøjt mod ventilatoren...
Jeg mener også at billede 4 klart viser, at din placering er helt efter reglerne. 
Det kan ikke tolkes anderledes.
Og ventilatoren er iøvrigt ikke særlig følsom overfor sprøjt, den er bygget til at fjerne luft med ekstrem høj fugtighed.

Tak for det, djaydjay. God pointe med hensyn til følsomhed!
Jeg har i går snakket med en elektriker, der bekræfter, at placering af ventilator udenfor en 120 cm radius fra bruseren er helt efter bogen. Så nu laver jeg hul i væggen - og takker jer for svar på mit spørgsmål. Ha' en god dag!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis