Profilbrædder som gulv

Hej hej. Måske lidt dumt spørgsmål, eller måske genialt, fordi jeg ikke har fundet andre tråde om dette.. 

Jeg har søgt online men ikke fundet svar på hvorfor man ikke bruger profilbrædder som gulv? Dvs høvler lidt af feren så brædderne kan sættes tæt sammen og sømmes fast i underlaget, fx en gulvspånplade.
Er det fordi profilbrædder er for tynde og vrider sig eller?

Og et opfølgningsspørgsmål er: Jeg har fundet en der sælger fyrretræsgulv brædder i 130mm bredde og 14mm tykkelse ret billigt. Jeg har ikke så meget erfaring med gulv, men hvis det er massiv fyr i kun 14mm tykkelse, kan det så lægges og blive liggende, hvis fx profilbrædder i ca samme dimensioner ikke kan?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis loftbrædder skal nå helt sammen, er det ikke nok at høvle af fer, da de støder helt sammen på bagsiden. I stedet skal de kehles med ny profil, der er tilpasset noten. Men hvad er pointen ift. til rigtige gulvbrædder på 21mm. ? 
14 mm. gulvbrædder er lamelparket, med 6-7 mm. finer og rest i krydsfiner. Under dem skal ligge gulvspån el. lign. i passende tykkelse, afh. af strøer. Desuden skal der bruges foam, kork eller lignende for at modvirke støj og krirkelyde på et svømmende gulv. 
Nogen bruger såmænd 4" regler og sløjfer med en ex. 8 mm. fer, - det klarer ret stor strø afstand, 
 men jeg foretrækker nu et glat gulv.  

Tak for forklaringen. Grunden til jeg overvejer alternativer til almindelige gulvbrædder er den store forskel på M2 prisen.
De 14mm gulvbrædder jeg overvejer er ikke lamelparket med krydsfiner, de er massiv fyr, og jeg er derfor lidt bekymret for om de er stive nok til ikke at vride sig, hvis jeg lægger dem ovenpå eksisterende gulv eller gulvspånplader?
Jeg ville ikke være bekymret - producenten skal jo yde 2 års reklamationsret.
Men stil forhandleren spørgsmålet, om gulvet må fuldlimes. Det ville jeg personligt foretrække pga. tykkelsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis