Eltrace - frostsikring af vandrør under sommerhus - termostat

Der er installeret eltrace (varmeledninger) rundt om vandrør, der er ført under sommerhuset, som står på sokkel. D.v.s. rørene køber frit under huset. Der er isoleret rundt om rørene (og varmeledningerne).
Hvilken termostat skal bruges til at regulere strømmen (temperaturen) i varmeledningen?
Gulvvarmetermostat med ledningsføler?

På forhånd tak :) 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eltrace til frostsikring af vandrør er selvregulerende, så der er ikke behov for termostat.
Men vil du have monteret en termostat alligevel, skal du have en med en føler, der ligger sammen med rørene på det koldeste sted.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, je_ns

Jeg. checker lige om det fabrikat, der er anvendt, er selvregulerende. Ellers ser det ud til, at det blot er en termostat med føler af samme type, som anvendes til gulvvarme.
Hvis du vil spare på elregningen, sætter du en termostat på der måler på lufttemperaturen under huset. Det skal være en med god nøjagtighed så du kan sætte temperaturen tæt på 0 grader (fx 2-3 grader).

Selve reguleringen tager kabel sig af automatisk. Når det bliver varmt løber der mindre strøm igennem. Men der vil altid løbe noget på tidspunkter, hvor der ikke er brug for det. Der er reelt ikke mange dage med frost i en dansk vinter, så have den tændt hele vinteren

Termostaten skal IKKE være tæt på vandrørene. Hvis den placeres tæt på rørene vil opvarmningen "snyde" føleren, så den skal sættes på en højere temperatur fx 8 grader for at være tændt ved minus 1 grad. Det vil betyde at kabelet bruger strøm på tidspunkter hvor der ikke er brug for det, fx når luften er 5-6 grader.

Det lyder fornuftigt.
Er det ok at bruge en termostat med ledningsføler som den type, der anvendes ved gulvvarme? Og så blot lade føleren sidde frit i luften under huset?
Jeg kender ikke omtalte føler, men den kan sikkert bruges. Kan temperaturen sættes på 2-3 grader?

Der er rigtigt mange muligheder.

Hvis jeg skulle løse det, ville jeg bruge noget smart udstyr fra Aqara. For det bruger jeg i forvejen. Jeg ville sætte en trådløs Aqara temperatur sensor (ca. 100 kr) under huset. Til styring ville jeg bruge en Aqara smart plug (ca. 175 kr) eller hvis det er en fast installation en Aqara Single Switch Module T1 with neutral (ca. 150 kr). Der skal desuden bruges en hub fx Hub M2 (ca. 350 kr). Man kan også få en med kamera til overvågning, den koster selvfølgeligt mere.

Det vil kræve, at der er internet i sommerhuset, men så kan man også holde øje med hvor meget strøm man bruger på vandrørene i løbet af en vinter. Jeg ville sætte en ekstra temperatur sensor i sommerhuset, så jeg derhjemme kunne holde øje med temperaturen.

Jeg ville indstille styringen således at den tænder, hvis temperaturen ude om dagen kommer under +2 grader og om natten under 0 grader. En svag nattefrost er næppe et problem for vandrørene, da de er isolerede.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis