Ingen kraft i hele huset

Hej. Som overskriften siger, så har jeg intet kraft i hele huset. Alle sikringer er nye. Har målt mig frem til at der kommer for lidt strøm ud af kraftstikkene 3 stk. Det var lige efter min bror havde sat en varmeblæser op, Ude i mit værksted. Og sagde til ham der skulle være jord til. Så han havde taget en forlængerledning der var jord i, i den ene ende. Men normal 2 ben i den anden ende. For ellers brændte den simpelthen hele stikkontakten i væggen. Det sket 2 gange. Anden gang har mit kraft ikke virket siden. Hvad kan fejlen være?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan konkluderer du der er for lidt strøm i stikket? Enten er der spænding eller også er der ikke.

Hvis der ikke er spænding på alle 3 faser har du sandsynligvis sprunget en mastesikring. Det bør du kunne se på din elmåler hvis der mangler en fase.

Selvbygger med stort S. 
Alle sikringer er nye. Har målt mig frem til at der kommer for lidt strøm ud af kraftstikkene 3 stk.
Når du skriver, at der kommer for lidt strøm ud af kraftstikkene, hvad mener du så? Er der ikke ca. 400V mellem to faser og ca. 230V mellem en fase og nul?

fase
Der kommer ikke den rigtig spænding ud af kraftstikkene
Uanset på hvilken måde jeg målet spænding. Så er den ikke i nærheden af de 400v som den skal

Kan ikke starte min svejser eller andet på kraft. Men det virker fint hos andre 
Lyset i tændknappen på svejser tænder hvis jeg sætter en vinkelsliber eller andet til i stikket på kraftstik til 220v. Så der grøn lys i. Men det også det 
Har du målt spændingen ved til- og afgang på gruppen? Og hvad er spændingen? Kunne du ikke fortælle, hvad du måler?

fase
Det kan være at en eller flere af ledningerne ikke er i orden. Det er næppe for lav spænding, som du skriver.

I et kraftstik er der normalt 5 forbindelser: tre faser, en nul og en jordforbindelse. Når du måler, skal du kunne måle cirka 230 volt vekselspænding mellem en fase og nul (mål alle tre), når du måler mellen to faser skal der være 400 volt.

I en el-installation er der ikke nogen fejl, der kan gøre at spændingen er for lav. Men et kraftstik kan mangle nul, eller en eller flere faser.

Annonce
Når jeg måler mellem 2 faser. Siger den 0v. 220v virker fint i alle andre stik
Der skal måles ved sikringer, det kan værre en af de "nye" sikringer ikke viser at den er sprunget.
Er der ikke 3 x 400 v. i bunden af sikrings grupper så er der sprunget en sikring ude ved vejen.
Det kan ikke forårsage den skade at der er sat en varmeblæser til uden jordledning i kablet. Hvis stikkontakt er brændt så skal den skiftes, og årsagen er enten forkert stikkontakt eller dårlig forbindelse i stikprop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nichlas-Thy skrev den 02-10-2023 11:53:58

Når jeg måler mellem 2 faser. Siger den 0v. 220v virker fint i alle andre stik

Lyder som om samme fase er forbundet til de to du måler mellem.

Lav et diagram med alle målinger og upload det hertil

Tre målinger, nul til hver af de tre faser.

Tre målinger mere, fase1 til fase 2, fase 2 til fase 3, fase 3 til fase 1.

Og en måling mellem jord og en hvilken som helst af de andre.

Altså syv målinger ialt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
De 230v stikkontakter kan sagtens virke, selv om der mangler en fase i din kraft installation. 
Hvis der er sprunget en sikring vil der være 0 volt imellem den fase og en af de andre. 
Så der skal måles på sikrings gruppen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Fejlen er fundet. Der var røget en 25 amp sikring til hovedkabel tak for hjælp 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis