I hvilket hjørne skal jeg starte når jeg lægger mit SPC/VINYL klikgulv?

Hjælp!

Jeg skal til at lægge 150 km2 klikgulv og jeg kan simpelthen ikke gennemskue i hvilket hjørne jeg skal starte.

Da gulvet er et dødt vinyl klikgulv kan det lægges i om til 20 m i bredden eller længden uden brug af overgangslister. 

Jeg kunne derfor godt tænke mig at lægge det som gennemgående i hele huset, men er nervøs for hvordan jeg får et flot udtryk ned igennem gangen fra stuen eller at skulle lægge meget af det baglæns. 

Bonus info: Det er mit første gør-det-selv gulv projekt.

Der skal ikke lægges nytgulv i de blå områder, men ellers i resten af huset. 

Vh
Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Lyder som et spændende stykke lds.
Kunne være spændende at se et billede af gulvet du skal lægge(måske fra en reklame på nettet) for bedre at forstå dit ønske mht gangen.
Og hvad med dørtrin, er der det?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Velkommen på lds.
Det eneste gennemgående du kan se er fra stue, ud igennem gang og til soveværelse. Jeg går ud fra at der er dørtrin ind til værelser mod syd
Så du skal starte øverst i stuen hvor væggen er 421 cm. Men du skal måle godt op inden så ikke får alt for smalle stykke ved vægge ude i gangen. Det kan du styre ved skære første stykke til så det kommer til at passe bedst mulig. 
Jeg fremhæver gangen fordi der her oftest ikke står nogen møbler, så gulvets afslutning ved vægge er mere synlige der.
Vi retter ikke stave eller andre fejl. Men når man kan smile så synes jeg godt man kan komme med en lille rettelse .også selv om du er ny her . Du skriver 150 km2 UPS Det betyder 150 kvadrat kilometer Hold da op. Jeg ved godt hvad du mener men et kærligt smil her fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Antager at du har dørtrin imellem alle rum og at der aht. lyd ikke er gennemgående klikgulv imellem rumene.

Jeg ville nok starte i et af de nordlige rum - og bare starte med at få lidt øvelse. Når de to værelser er lavet så ville jeg starte i stuen mod nord for at sikre at det kom samlinger som kan løbe hele øst-vest-aksen igennem huset. Når man står og kigger ned i gennem huset så skal "brædderne" løbe hele vejen øst-vest uden forskydninger i linjer mellem entre/stue.

Jeg ville lave køkkenet til sidst - hvor du har fået mest træning.
Tak for jeres besvarelser. 
Og ja det er selvfølglig 150m2 og ikke km2 :)

Jf. sælgeren i Floorshop behøver jeg ingen dørtrin imellem de forskellige værelser, derfor var planen at lade det være gennemgående i hele huset. Men jeg er modtagelig overfor input for og imod ;)

- Når man lægger klinkgulv er der så kun en bestemt vej som det kan lægges eller kan man også godt lægge det baglænds? 
Jeg kan nemlig ikke helt gennemskue hvordan det ellers kan lade sig gøre, hvis gulvet skal være gennemgående fra stue til gang. 

@Johnlarsen: Jeg har vedhæftet databladet fra gulvproducenten. 

- Hvor vil I starte hvis det skal være gennemgående imellem alle værelser?
- Bruger man laser eller lign. til at sikre at det løber parallellet med gangvæggen hele vejen ned igennem gangen, når nu man starter i stuen?

Vh
Du kan bruge laser, men murersnor og også ok. Den skal trækkes ned igennem gang og stue. på sådan en måde at den går parallel med vægge i gangen. Så kan du måle op ud til hvor du starter med gulve.
Du kan jo starte i begge sydvendte værelser samtidig med at du starter i stuen. 
Hvis prøven med snor siger at huset er lige, så skal der saves samme stykke af i de 3 rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis