kloakrør 110mm inde i skråvæg

hej LDS

i forbindelse med renovering og 1 sal skal der etableres 2 stk toiletter. i forhold til hvor faldstammen løber og hvor det ene af toiletterne skal monters har jeg en udfordring i form af at der imellem faldstamme og toilet er et åbent repos (trappe hul) med skråvægge. som jeg ser det er der 2 muligheder  

jeg har to lag isolering det lag på den varme side af dampspærren er 120mm min tanke er så at montere 110mm kloakrør inde i isoleringen og lukke af med gips. denne løsning er min favorit da jeg så bibeholder det rene udtryk i form af skråvæg. men jeg er i tvivl om det er lovligt at have røret løbende inde i væggen på den måde. den anden mulighed er at bygge en kasse uden på væggen som røret løber i. i mit hoved er det det samme som at have det i skråvæggen men selvfølgelig ændrer man jo isloleringstykkelsen på det punkt røret løber.

men hvad siger panelet?   

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du monterer kloakrøret på den varme side af dampspærren. Hvis dampspærren er placeret korrekt, må du have min. 240 mm isolering på den kolde side af dampspærren - altså rigtig godt isoleret.
Et 110 mm plast kloakrør inde i isoleringen, forringer kun isoleringsevnen minimalt. Stillestående luft (også i et rør) isolerer ganske godt.

Søren O
Den må gerne ligge i væggens isolering også selv om det er bag dampspærre. Du skal naturligvis sørge for korrekt fald hele vejen.  . Men er det fra væghængt toilet er det ofte ikke et problem Ingen 90 gr bøjninger men 2 x 45 grader f.eks.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også