Afstand indmuringsdåse til væg

Hej.
Nogen der kender reglerne for hvor langt inde en indmuringsdåse må sidde i forhold til væggen?
I vores sommerhus fra 1973 sidder de 12 mm inde og jeg er i tvivl om dette er lovligt. Jeg vil geren se reglerne på skrift, men har ikke kunnet finde det nogen steder.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der er en generel regel.
Men alt el-materiel skal anvendes og opsættes efter producentens anvisninger.
Endvidere kan men få pudsudligningsringe til indmuringsdåser så jeg tror som sådan ikke at dine dåser sidder forkert, MEN der burde være anvendt pudsudligningsringe.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kragh1234 skrev den 24-09-2023 13:50:19

Hej.
Nogen der kender reglerne for hvor langt inde en indmuringsdåse må sidde i forhold til væggen?
I vores sommerhus fra 1973 sidder de 12 mm inde og jeg er i tvivl om dette er lovligt. Jeg vil gerne se reglerne på skrift, men har ikke kunnet finde det nogen steder.

 Hvad er muren lavet af? Hvis det er en mur af ikke brændbart materiale som mursten eller gasbeton, er der ingen regel for hvor langt dåsen anbringes inde i muren. Er det en væg, der skal pudses efter dåsen er hugget ind i muren, ville jeg anbringe dåsen så den rager 10mm uden for muren. Er det der i mod en gasbetonvæg, ville jeg placere dåsen med forkant glat med væggen. At dåsen sidder 12 mm inde i væggen har overhovet ingen praktisk betydning. Men generer det, at der er den nævnte afstand, så kan en pudsudligningsring klare sagen. Materiellet skal selvfølgelig fastgøres med afbryderskruer.


fase
Hej igen.
Væggen er lavet af træ.
Jeg kan bare ikke finde nogen steder om dåsen må sidde 12 mm inde eller hvor langt ind den må sidde før det bliver ulovligt? 

Nu vil det hjælpe med et billede   
Fra "Håndbog til elinstallationsrapporter":

"Indtil 1. januar 2003 accepteredes det, at fx grønne dåser blev anvendt i eksempelvis lette skillevægge, når disse var fastgjort forsvarligt og uden at dåserne blev gennembrudt af søm og skruer. Naturligvis under forudsætning af, at dette kunne udføres håndværksmæssigt forsvarligt.
Fra 1. januar 2003 må brændbart materiel (fx trævægge) ikke indgå mellem dåse og stikkontakter/afbrydere. Elektrisk materiel skal være adskilt fra den brændbare bygningsdel med en afstandsring af isolerende materiel."

Da du taler om en væg i træ, må der være tale om en let skillevæg. Så det var lovligt at bruge en grøn dåse i disse.
Først efter 2003 blev der krav om brandbart materiel ikke måtte være mellem dåse og bygningsdel.

Da din installation er lavet 30 år tidligere, er den stadig lovlig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis