"Forsvundet" ballofix

Hej,
Jeg har nu læst flere steder, at man godt må sætte sig eget toilet op, så længe man eksempelvis sørger for, at der er adgang til ballofix/lukkehane osv. Det er lidt en ny verden for mig, men siden i går aftes klokken 1930 har mit toilet løbet. Det startede efter jeg havde trukket ud, og stopper kun kortvarigt, når jeg trækker ud igen. Det virker som om at så snart cisternen er fyld op igen så begynder det at løbe.
Nu er mit problem så, at jeg ikke har adgang til noget som helst på mit toilet. Det er et væghængt toilet og skylleknappen er helt old school, og jeg kan ikke få den ud af væggen.
Derfor vil vej egentligt bare høre om dette er "lovligt", eller jeg godt kan kræve af min udlejer, at de laver om på toilettet, så. jeg har adgang til cisterne, lukkeventil osv?
Indtil da tænker jeg, at jeg hellere må få fat i en VVS'er, for jeg skyller penge ud lige pt. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan kræve at din udlejer får toilettet fixet. Det er udlejers pligt at det fungere og ikke bruger så meget vand at du kommer til at stå med en evt. stor ekstraudgift på vandforbruget. 
Udgiften til at få det fixet pålægger også udlejer. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Betjeningspladen kan alt  efter fabrikat og alder måske fjernes ved at løfte pladen lidt op. Du skal ikke have et nyt toilet. Det er sikkert bare indløbsventilen. der skal afkalkes eller skiftes. Afspærringsventilen sidder sikkert inde ved cisternen.

fase
Hej, tak for svar.
Jeg har vedhæftet et billede af betjeningspladen, måske du/I har et fif til, hvordan man kan løfte den op, jeg kan simpelthen ikke regne det ud:) Den sidder i væggen, og ikke ligesom på en hak, hvor der er et låg man kan løfte op, ligesom på mange andre frithængende toiletter,
Hvis det på billedet vitterlig er den eneste adgang til cisternen er det ikke lavet rigtigt, da du ikke kan komme ind til delene i cisternen.
Ring til din udlejer.

Selvbygger med stort S. 
Den model har jeg ikke set. Den skal sikkert skrues af. Men hvordan kommer du til cisternen? Lad udlejer om at reparere fejlen. Resten af toilettet er ikke synligt på billedet.

fase
Annonce
Update:
Man skulle igennem bagvæggen i køkkenet og toilettet er nu blevet fikset. Jeg kan heller ikke forestille mig, at det er helt efter reglerne, da det tog langt tid at komme ind til selve cisternen.
Tusinde tak for svar!
anna12345678 skrev den 24-09-2023 13:26:23

Update:
Man skulle igennem bagvæggen i køkkenet og toilettet er nu blevet fikset. Jeg kan heller ikke forestille mig, at det er helt efter reglerne, da det tog langt tid at komme ind til selve cisternen.
Tusinde tak for svar!

Det er fuldt ud lovligt, og faktisk ret udbredt, at adgang til cisternen er via teknikskakt som kan have åbning til et andet rum.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis