Byggelov + frihed til at bygge selv

Så skal der søges råd igen, og spørgsmålet kunne egentlig have været stillet i "lav-hus" også.

Jeg står i den situation om at have fået et tilbud om en tom grund hvorpå der kan bygges flexbolig hvis man vil.

Det som er mit dilemma, er at grunden som er perfekt til tanken om fremtidig pensions-situation, tæt på familien, at prisen er god, samt tanken om at der kan bygges noget bolig, som kan bruges til ophold når man er på besøg hos familien, og når man er færdig med arbejdslivet kan flytte dertil og bo permanent.

På den anden side, står jeg ikke lige og har penge til at finansere at bygge et hus, men render samtidig med en tanke om selv at banke et skur/tinyhouse eller lign sammen, så man kunne opholde sig tørt og varmt og bruge som flexbolig. Alt det som man bliver forblændet af at se folk bygge selv på TV eller YouTube.

Men når man har en grund, kan man så tillade sig at bygge hvad som helst. Ja spørgsmålet lyder dumt når jeg selv skriver det, for selvfølgelig er der en kommune og servitutter der skal overholdes, men jeg tænker lige så meget på de krav der måtte være i byggeloven, uden overhovedet at kende byggeloven.
For skal man regne med at de projekter man ser i f.eks. DRs "Bo gratis med Søren Vester" alle lever op til byggeloven eller er hvis frirum til at lege?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig ville jeg helt enkelt spørge hos den pågældende kommune, måske medbringende et par print af det du tænker på måske at sætte op.
Du har, som jeg forstår det, intet at tabe da grunden ikke er købt.
Man kan nok ikke råde bedre uden at kende lokalplaner og andre evt. restriktioner.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 23-09-2023 18:13:24

Hvis jeg var dig ville jeg helt enkelt spørge hos den pågældende kommune, måske medbringende et par print af det du tænker på måske at sætte op.
Du har, som jeg forstår det, intet at tabe da grunden ikke er købt.
Man kan nok ikke råde bedre uden at kende lokalplaner og andre evt. restriktioner.

 Der er ingen grund til at belemre kommunen med et så løst spørgsmål. Faktum er at hvis det du bygger skal kunne godkendes som beboelse skal du overholde bygningsreglementet.

Man kan sagtens bygge et tiny house, der lever op til kravene i BR18, men det kræver både tegninger og forskellige beregninger. Man kan altså ikke bare klampe nogle gamle vinduer ovenpå en aflagt godsvogn og kalde det et hus.

Selvbygger med stort S. 
Prøv at se denne: ​Måske et hus​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 23-09-2023 19:24:59

Prøv at se denne: Måske et hus

 Ja, der står fuldstændig det samme som jeg skriver. Vognen/skuret skal overholde kravene i BR18 til et alm sommerhus.


Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis