Montering af afbryder og Schuko stikkontakt.

Jeg udskifter en LK Fuga afbryder og stikkontakt med en Berker W.1 Afbryder og Schuko stikkontakt. Den gamle var monteret med et 5 leder installationskabel, og jeg er i tvivl hvilke farver jeg bruge hvor da der ikke er de samme symboler på som LK Fuga'en. Jord skal i midten, og tænker jeg at brun (fase) skal i den uden markering, og blå (nul) skal i den med ' r ' . Så skal der trækkes to lus op til afbryderen, hvor er der er tilsluttet en lampe. Skal der blot trækkes lus videre fra henholdsvis den brune og den blå, eller skal jeg trække den sorte eller grå leder videre?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monter fase (brun) i klemmen L i afbryderen, som forøvrigt er en korrespondanceafbryder. Fra samme klemme fører du et stykke ledning til stikkontaktens klemme for fase. Det skal være den klemme, der er til venstre set forfra. I afbryderen monterer du tændledningen til lampen. Det er sikkert den grå eller sorte.
Nu mangler du kun at montere blå og gulgrøn. Den blå skal i den klemme, der ikke er jord, og gulgrøn i klemmen mærket med jordsymbol. Den blå skal ikke i afbryderen. Hvis afbryderen virker omvendt, skal du flytte tændledningen fra 1 til 2 eller omvendt.

fase
Tak for svar.
Ledningen kommer nedefra, og jeg har monteret, blå, brun og gulgrøn i strømudtaget (som er nederst) og det virker fint. Ovenpå strømudtaget er en afbryder der skal tænde en lampe. Jeg er i tvivl om hvilke ledninger jeg føre videre op til afbryderen og hvor de skal føres til, for at få lampen til tænde.
Du skal føre den brune videre til afbryderen. Afhængig af hvilken ledning grå eller sort, der før har tændt lampen. skal den også føres til afbryderen.
Hvordan var ledningerne forbundet inden du afmonterede de gamle afbrydere?

fase
Tak for svar. Det er svært at se synes jeg, men det kunne godt ligne at det er brun og sort.
Den sorte kommer fra det amputerede kabel fra oven. Det stemmer fint med at sort og blå er ført videre til en lampe. Den brune har tilsyneladende ikke været spændt godt nok i stikkontakten, siden der brændemærker i tilslutningen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis