sinusstrøm?

i forbindelse med en elbil skal jeg have fat i en ca. 3kw generator. det er til nødstilfælde og lejlighedsvist ødemarksliv i sverige. kikker lidt i retning af en ældre brugt (billig) honda eller tilsvarende kvalitet - prisen er altså ikke ligegyldig. men hvordan finder jeg ud af, om sådan en leverer sinusstrøm? skulle ikke gerne brænde lader eller andet dyrt af...

<p>.308</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde de reklamere med fra producentens side af, da disse oftere er noget dyrere. Der er også forskel på "modified sine wave" Og "pure sine wave" Så hold lige øje med det også. Jeg vil tro at du skal gå efter "pure sine wave" hvis du skal have strøm til følsomt elektronik, som feks. Computer osv. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
det er jo problemet: sælgeren ved ikke en skid om det, og det kræver både arkæologi og vedholdenhed at finde ud af. findes der en "husmandsmetode" der ikke involverer alverdens dyre instrumenter? det der med volt, ampere, ohm, frekvens etc. har jeg nogenlunde styr på

<p>.308</p>
Hvis der er tale om en generator, der drives af en (benzin)motor, så er der vel normalt altid tale om en sinusbølge.
Begreberne 'modifyed' og 'pure' sinusbølge er da vel kun relevante for en inverter, der omformer jævnstrøm til vekselspænding.
Jeg har svært ved at se at en strømforsyning der kan ensrette og udglatte en sinus kurve ikke også kan gøre tricket med en modificeret sinus kurve.

Hvis man vil være sikker kan man se om man kan låne et oscilloskop hvormed man kan se evt variationer og spikes

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kurt54 skrev den 23-09-2023 12:11:31

Jeg har svært ved at se at en strømforsyning der kan ensrette og udglatte en sinus kurve ikke også kan gøre tricket med en modificeret sinus kurve.

Vi er enige. Jeg ville vende det om og undersøge om det er et krav at det skal være en sinusformet spænding. Hvis det er en "mormorlader" er den sikkert ligeglad, fordi ensretteren sidder i laderen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis