Jordspyd/jording af rionet

Har forsøgt at blive klogere på hvordan man jorder (?) et rionet ifm støbning af gulv på et nyt badeværelse og har læst en del om emnet her på siden i nogle ret gamle tråde, men er dog stadig lidt i tvivl..

Jeg har en gammel installation fra 70'erne, uden jordforbindelse ved tavlen og intet jordspyd. (så vidt jeg ved, har ingen stikkontakter med jord i hvert fald).

I et nyt badeværelse, hvordan ville man så udføre jordingen rent praktisk i dette tilfælde?
Det er vel noget med:
1. Bank jordspyd i (Hvor..?)
2. Forbind rionet med jordspyd
3. ..Hvad ellers? Hvad skal der gøres ude ved tavlen?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på at der er jordspyd. Jeg startede som elektriker lærling i 1967 og i den har det altid været et krav med jordspyd. 
Så der er sikkert en jordledning ude ved tavlen som er ført til vaskemaskine, og komfur. Og sikkert en enkelt stikkontakt i køkken som har jord. ( det sidste kommer lidt an på hvornår i 70`rne huset er lavet.) 
Så hvis der er jordspyd så skal du have ny kabel til badeværelse fra tavlen. Stikkontakter i bad er så med jord, og du fører jordledning fra en stikkontant og ned til rionet. 
Nu er jeg ikke helt sikker på at der er krav om jordforbindelse af rionet, men der kommer sikkert indlæg fra nogle som er mere inde i de nyeste bestemmelser. 
De ældre krav var at der skulle jordforbindes ved >sammenhængende metal dele i flere rum.< 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Sik har en udmærket vejledning i jording af rionet. De har en række eksempler på husinstallationer, figur 5 kommer nok nærmest din bolig. Hvis du vil undgå enhver tvivl, så smid en 6mm2 på rionettet og fremfør direkte til hovedjordklemmen i/ved tavlen. 2,5mm2 bør dog være nok.

Hvis du mangler et jordspyd, så vælger man et passende sted, typisk udenfor boligen, og banker det i - eks. med en sds adapter til en borehammer. Det er rent gætværk hvor placeringen vil være god, men kravene er ikke så stramme for overgangsmodstand. Ellers banker man et ekstra spyd i og forbinder begge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis