Herregårdssten under udendørs pizzaovn

Hej alle

Jeg skal have monteret en udendørs pizzaovn, fx en som denne;

https://www.pizzastenovn.dk/shop/6-stenovn--pizzaovn-sten/11-pizzaioli-100/

Det er en meget tung sag, så jeg skal være sikker på, at underlaget holder. Det bør være herregårdssten, for det ligger der hele vejen rundt om. Jeg har for nylig fjernet en busk fra stedet, så der var et hul på ca 1.5 x 1.5 meter. Der har jeg så gravet ud og lagt 22 cm stabilgrus. Det vil jeg snarest stampe, og derover lægge et lag fin grus, som jeg ligeledes vil stampe. Og så vil jeg slutte af med et lag herregårdssten.

Mit spørgsmål er: De nye fliser, skal de ligge højere end de omkringliggende, der har ligget i vel 6-7 år? 1 cm, fx? Eftersom pizzaovnen og den konstruktion, den skal sættes på, tilsammen er meget tungt, er jeg bekymret for, at det vil presse stenene under sig ned under resten af arealets niveau. Hvad tænker I om det?
Mange tak :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at det afhænger meget af din stampning.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hejsa

Som John skriver afhænger det af hvor godt både råjorden er komprimeret og den stabilgrus du har lagt ovenpå.

Medmindre du har en virkelig stor maskine så kan du ikke komprimere 20cm stabilgrus tilfredsstillende. Når nu det ikke er et større hul end det her, så ville jeg købe sådan om en her:
https://www.privatgrossisten.dk/shop/eskimo-jordstamper-7-28628p.html?gclid=Cj0KCQjw9rSoBhCiARIsAFOipllYR19pAoRxHjxC_mw_Ywa---s7-PK6OBCkDJS7wmQIZJVM6Ozfk7YaAsAhEALw_wcB&CookieConsentChanged=1

Og så stampe råjordden og stabilen 5 cm ad gangen :) så skal det nok holde til de 450 kg som jo, alt efter hvad du bygger af stativ nedenunder vil blive spredt udover et større areal end bare en enkelt flise.

Mads


Yes, det gør jeg, tak for det 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis