Opmåling af byggegrund med laser - hvilken skal jeg vælge?

Jeg skal igang med at bygge et sommerhus og skal i den forbindelse have målt op. 
Hvilken laser-/kryds måler vil du anbefale mig? Og hvad skal jeg være opmærksom på?
Forstår at hvis jeg skal bruge laser ude, skal den helst være med rød og hvis jeg skal bruge den inde skal den helst være med grøn. 
Jeg vil jo gerne bruge den til begge dele, så... Glæder mig til at høre dine anbefalinger
Rigtig god aften
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy
Superdiy
673 4200
Du kan ikke sætte grund af med en alm krydslaser med mindre det er et legehus. Find en du kan låne/ leje et niveleringsapperat af så højderne bliver rigtige, eller brug den gammeldags metode med en vandslange.

I øvrigt er det den grønne laser der er mest synlig både inde og ude.

Selvbygger med stort S. 
ev elmand
ev elmand
25270 7480
Den med vandslange er altid stabil. 
Du fylder en vandslange med vand, Det nemmeste er en klar slange eller en slange hvor du har koblet klar stykke på i begge ender. Men en almindelig haveslange kan også bruges.
Sætter den ene ende lodret fast på en pæl ude ved den første hjørne afsætning, og den anden ende ved nr. 2 Så efterfylder du med vand, og slår streg lige netop ud for vandoverfladen. Er det en almindelig haveslange skal der efterfyldes og ender justeres op / ned indtil du kan se vandoverfladen oppe fra.
Flytter enden over til 3. og gentager medens  medens 1. vandoverflade bliver ved dens streg. 
Når du er færdig har du 4 streger på dine pæle som ligger vandret, så er det et spørgsmål om at måle ens fra dem og op eller ned for at afsætte din ønskede sokkel højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hagbarth_2
Hagbarth_2 Trådstarter
7
Tusinde tak for forslagene. Hæjdeniveauet er naturligvis super vigtig. Læseren er mere ment til at lave rektanklen med vinkler på 90 g

Superdiy
Superdiy
673 4200
Hagbarth_2 skrev den 20-09-2023 07:05:21

Tusinde tak for forslagene. Hæjdeniveauet er naturligvis super vigtig. Læseren er mere ment til at lave rektanklen med vinkler på 90 g

Der skal du bruge krydsmål fra hjørne til hjørne i stedet, det andet er der alt for stor risiko for bliver ude af vinkel.

Selvbygger med stort S. 
djaydjay
djaydjay
1082 7200
Og det skal være et stålmålebånd til krydsmål, nogle af de billigere målebånd kan nemt strækkes nogle centimeter på større afstande, - og så bliver det skævt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis