Hjælp til at skifte afløbsslange på opvaskemaskine

Hejsa, jeg søger hjælp til at skifte afløbsslangen på min opvaskemaskine.

opvaskemaskine: LAGAN N int Opva A+ hvid (IKEA)
produkt nummer: 911 539 146

slange dimensioner:
tilslutning 1 udvendig: 2,8 cm
tilslutning 2 udvendig: 3 cm
tilslutning 1 indvendig: 2,2 cm
tilslutning 2 indvendig: 2,7 cm

jeg tror at jeg har fundet den korrekte slange på dette link: https://broendum-elektro.dk/ikea-afloebsslange-til-opvaskemaskine-224m
eller dette: https://reservedele.nu/produkter/dele-til-hvidevarer/opvaskemaskine/afloebsslange/afloebsslange-aeg-ikea-og-zanussi-opvaskemaskine

det jeg søger svar på
1. Mit problem er at jeg er usikker på om slangen er lang nok, i så fald den ikke er hvordan bærer jeg mig så ad med at forlænge afløbsslangen?

2. jeg kunne også godt tænke mig at vide hvor stramt slangen må side. Det giver sig selv at den ikke skal sidde helt opstemt, men er det okay at slangen sidder relativt stramt?

3. Jeg vil jo helst gerne undgå at skulle forlænge slangen, derfor vil jeg høre om jeg kan føre slangen diagonalt op helt fra starten af opvaskemaskinen, eller om det er bedre praksis at føre slangen vertikalt og derefter op? (se billedet med blå og rød pil)

4. Jeg kan simpelthen ikke finde en slange der er på 2,5 / 3 meter lang. Så hvis du kender et sted
må du meget gerne dele det, målene på slangen står længere op i opslaget.

5. Jeg har også købt en dryp bakke, men den kasse/træting som står på jorden på billedet er åbenbart en del af opvaskemaskinen? så ved ikke helt om jeg kan installere min egen drypbakke her (alt der er blevet lavet er fra tidligere ejer i lejligheden)

jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej nu når jeg har skilt hele lortet ad og kæresten venter i den grad spændt.... jeg har også vedhæftet billeder

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
CHRISVES
CHRISVES
144 8000
Velkommen til :)

1) Man kan købe en samlestuds og to spændbånd hvis man ønsker at forlænge en afløbsslange. Vil dog sige, at det bedste er én slange, som du selv er inde på.
2) Hovedreglen er, at der må ikke være nogle knæk på slangen, og 3) så skal der være en vis højde som din røde føring viser. Det er ofte omkring en halv meters penge.
4) 3m afløbsslange, jem og fix eller 3,5m afløbsslange, lavprisvvs
5) Er den træplade til for at få den ønskede højde på opvaskemaskinen, eller hvad er den til? Hvis den ingen funktion har, ville jeg fjerne den og installere drypbakken. Det er vel også et krav fra foreningen, du bor i? :)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

kaosker
kaosker Trådstarter
4
CHRISVES skrev den 19-09-2023 07:51:59

4) 3m afløbsslange, jem og fix eller 3,5m afløbsslange, lavprisvvs
5) Er den træplade til for at få den ønskede højde på opvaskemaskinen, eller hvad er den til? Hvis den ingen funktion har, ville jeg fjerne den og installere drypbakken. Det er vel også et krav fra foreningen, du bor i? :)

Hej og tak for svar!

Jeg tror at den kasse gør at opvaskemaskinen rent faktisk kan nå den højde den skal være i, og jeg synes da jeg fandt en af Ikea´s gamle manualer at der var samme slags kasse med? meget forvirrende. jeg må lige undersøge om jeg kan skruge opvaske maskinen højt nok op, i så fald fjerner jeg den kasse

Jeg tror ikke opvaskemaskine kan nå den rigtige højde uden kassen.

I forhold til de slanger du linker tænker jeg 2 ting: Diameteren på de slanger er mindre end studsen på opvaskemaskinen og på halsen ved vasken (er ikke den bedste til navnene på alle tingene endnu) vil det ikke skabe et problem? jeg mener studsens fra opvaskemaskinen er 2,5 cm og slangen der linkes er 19 / 22 cm

Jeg synes jeg læste et sted at det var godt at få en slange som drejede i den retning vandet skal løbe (dvs. til venstre her) 

kaosker
kaosker Trådstarter
4
jhb skrev den 19-09-2023 09:13:24

Kan du komme til at skifte afløbsslangen på opvaskemaskinen, uden at skille den af?
Personlig ville jeg forlænge slangen, hvis den ikke er lang nok.

det tror jeg ikke, da det hele er over 8 år gammelt, så har allerede skilt den ad :) det skal være noget nyt noget tænker jeg

kaosker
kaosker Trådstarter
4
CHRISVES skrev den 19-09-2023 07:51:59

og tak for velkomningen!
jeg tror sku bare den tidligere ejer virkelig har sejlet, for den kasse er til at få den korrekte højde, men jeg kan sagtens bare skrue bene til den korrekte højde.

Men der er noget (hvis du gider og har tid) gerne må gøre mig helt sikker omkring.

Hvis udløbshulet fra opvaskemaskinen (der hvor den vil smide afløbsvand ud) det hul er da 2.5 i diameter. Vil det så ikke betyde at en slange med en diameter mindre end dette ikke er muligt? fordi i så fald kan jeg ikke bruge de 2 links du har sendt desværre. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis