hvilken varmepumpe

Pizzabager
Pizzabager
1954 2750
Nu har jeg kigget på varmepumper længe, og har ikke rigtig fundet det rigtige.
jeg har fundet en som jeg tror klare WAF, og samtidig er anerkendt mærke, og rimelig pris, den nye panasonic L monoblock,
men nu læste jeg inde på en side der solgte den at der står bruges sammen med. og det var så en panasonic indedel som kostede mere end varmepumpen. varmepumpen i 9 kw, kunne fås for 31000 kr, indedelen kostede vist tæt på 40000. 
Jeg vil helst ikke bruge panasonic indedelen(ikke til 40000 kr) men kan man ikke sætte hvad som helst til en monoblock, eller er der noget jeg har misforstået? altså den skal have en buffertank, og VVB(eller gennemstrømsvandvarmer) og div fittings og ventiler, men man behøver vel ikke en speciel indedel?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
psmertz
psmertz
176 4640
Jeg  tror bestemt ikke,  at du kan  bruge 2 forskellige mærker og sætte sammen  og få optimal udnyttelse  af pumpen. De fleste firmaer giver jo også 5 års garanti  på deres pumper,  den Vil bortfalde,  hvis du alligevel prøver. 

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

dami4200
dami4200
113 4200
Du behøver ikke at bruge Panasonic buffertak/varmtvandsbeholder til en Panasonic monoblock.
Du kan stortset bruge en hvilken som helst buffer. 

Jeg havde selv planer om en Panasonic 7kw monoblock og AE 100/65 Combitank med varmtvandsbeholder og buffer (https://www.wattoo.dk/ae-100-65-combitank-346809711).

Planen er dog blevet ændret nu hvor komunnen har fremskyndet fjernvarme 
Allan A
Allan A
97 8600
Som jeg forstår det er en monoblock per definition uden indedel, fordi det der ville have været i indedelen sidder i udedelen (der er selvfølgelig stadig styring og evt. en buffertank indenfor). Der findes nok et sæt matchende ude- og indedele, der ikke fungerer som monoblok, og så må det være indedelen af dette, du har fundet. 

Mht. mærke er min erfaring, at i praksis går man til en installatør, og så er det ikke givet, at de bare installerer hvad som helst. Det firma vi fandt som kunne og ville levere til os på tidspunktet var certificeret i Vølund-pumper, og det var det eneste, man kunne få hos dem. 
Pizzabager
Pizzabager Trådstarter
1954 2750
Allan A skrev den 19-09-2023 10:30:46

Som jeg forstår det er en monoblock per definition uden indedel, fordi det der ville have været i indedelen sidder i udedelen (der er selvfølgelig stadig styring og evt. en buffertank indenfor). Der findes nok et sæt matchende ude- og indedele, der ikke fungerer som monoblok, og så må det være indedelen af dette, du har fundet. 
Jeg tænker at panasonic har en kombination buffer vvb All inkl som de gerne vil sælge til den. Den er bare lidt smådyr. 

Ja jeg tænker jeg nok må spørge rundt flere steder for at finde en der vil montere det jeg vil have.. 

dami4200
dami4200
113 4200
Pizzabager skrev den 19-09-2023 13:20:15

Allan A skrev den 19-09-2023 10:30:46

Jeg tænker at panasonic har en kombination buffer vvb All inkl som de gerne vil sælge til den. Den er bare lidt smådyr. 

Ja jeg tænker jeg nok må spørge rundt flere steder for at finde en der vil montere det jeg vil have.. 

Jeg synes også at Panasonics Buffer/VVB var for dyr. 

Hvis det skulle have interesse, så har jeg faktisk den ovennævnte tank til salg (ubrugt), da jeg nåede aldrig at sætte det op. 
Befinder sig i Slagelse

https://www.facebook.com/marketplace/item/650625743621162
Annonce
micko
micko
357 2400
Monoblock passer sig selv. Alt sker ude i udedelen. Du har selvfølgelig en styri g af en art som forbindes til udedelen og går ind i huset. Jeg har lige opsat en lg therma 7kw Monoblock med en bosch 150l vvb. Ingen buffer ingen extra recirk pumpe. Det hele spiller bare. Alt blev lavet i rustfri pressrør som forresten er skide dyrt. 
Pizzabager
Pizzabager Trådstarter
1954 2750
nå jeg spurgte panasonic, og det viser sig deres monoblock ikke er en rigtig monoblock, en del af elektronikken sidder i deres indedel, så man skal bruge deres indedel. 

Jeg fik denne forklaring: 
Det er en monoblock, i dan forstand at der er vand mellem inde og ude del, vi har givet den betegnelsen Hydro-split, men da der foreligger nogle meget strenge krav ved anvendelse af R290 kølemiddel, er det desværre ikke mulige at visse elektriske komponenter kan sidde i ude delen, så ved installation af en L-model skal du bruge en AIO tank (køleskab) eller et hydromodul, som er en mindre væghængt del som bliver forbundet med ude delen. Ved denne løsning kan du påbygge dine tanke. 

jeg tænker det er en smart måde at undgå folk bruger andre billigere løsninger til deres varmepumper, som sagt "monoblock" kan jeg finde til 31000 kr, men indedelen koster 38000 kr, også var løsningen ikke så billig længere..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis