Klinker på krydsfiner/wedi

Hej LDS
Jeg har en entré med fliser, men hvor nogle allerede har sluppet og fuger er kommet ud. Jeg tror det er lavet i 2012, men er ikke sikker da tidligere ejer var usikker. Jeg har nu prøvet at løfte nogle af klinkerne og kan se de ligger på træplader. Umiddelbart ville jeg tro det er krydsfiner, men måske spån. Vil tro pladen er 12 mm (helt sikkert ikke over 15 mm). Under pladen er der vandgulvvarme men jeg har ikke set hvad de ligger i, men efter hvad jeg lige kan mærke i et hjørne, så tror jeg det er spån. Jeg kunne godt tænke mig at ligge nye klinker dog uden de igen går løs som de nuværende. Jeg har læst lidt om de her wedi plader ... kunne det være en idé at fjern krydsfineren og så ligge wedi ovenpå gulvvarmen? Eller er kan jeg ligge noget på krydsfineren som gør at fliserne bliver stabile? Hvad er den gode løsning?

Mange tak.
Aloha
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jhb
jhb
525 6780
For mig ser det ud til at det er fliserne det har sluppet klæberen, måske har klæberen været for tør.
Det ser ud til at det er krydsfiner og ikke spånplade.
Gregeren
Gregeren
5130 2830
Wedi er ikke så godt ovenpå slangerne, da pladen isolerer godt.

I stedet ville det være meget bedre med 10-15mm. gulvspartel, da fliserne hæfter rigtig godt på denne.

Med den højde du har, kan du også lægge armeringsnet i. Husk at gulvet med gulvvarme skal primes med spartelleverandørens anbefalede primer.

Elektronikteknikeren
Aloha
Aloha Trådstarter
5
Tak for alle jeres svar

jhb skrev den 18-09-2023 20:11:35

For mig ser det ud til at det er fliserne det har sluppet klæberen, måske har klæberen været for tør.
Det ser ud til at det er krydsfiner og ikke spånplade.

Det er korrekt. Det havde jeg slet ikke tænkt over. Nu er disse plader på billedet nogle der faktisk sad fast så jeg var nød til at brække dem op, men de der sidder der hvor man oftest går er løse og der er det også klæberen der har sluppet flisen. Der er 2 fliser der er knækket men jeg ved hvad grunden har været da det var før jeg flyttede ind.

Kunne man godt bygge ovenpå denne krydsfiner så?

chrisbo skrev den 19-09-2023 14:31:32

Det ser ikke ud til at underlaget har været primet inden der blev påført. 

Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvordan ser du det? Er det noget der burde være smurt ud over hele krydsfinerpladen?

Gregeren skrev den 19-09-2023 17:31:49

Wedi er ikke så godt ovenpå slangerne, da pladen isolerer godt.

I stedet ville det være meget bedre med 10-15mm. gulvspartel, da fliserne hæfter rigtig godt på denne.

Med den højde du har, kan du også lægge armeringsnet i. Husk at gulvet med gulvvarme skal primes med spartelleverandørens anbefalede primer.

Jeg synes jeg kan læse mig til en wedi isolere med 1:1 til isover fx. Så hvis min plade kun er 12 mm så er det vel ikke det stor tab eller?

Ellers har jeg også læst om jackoboard men det er måske samme som wedi?

Men de 10-15 mm gulvspartel, ville det ikke også bare gå i stykker ovenpå en krydsfinerplade eller er det elastisk nok? Og bare for dumme mig, mener du så ameringsnettet ned i gulvspartlen 🙃?

Men fede input, mange tak til jer alle 3

Aloha
BOFH
BOFH
2389 8600
Hvis du lægger isolering ned oven på træpladen forhinder du varmen i at kunne blive afgivet til rummet, det er ikke hensigtsmæssigt.
Klinker ovenpå træplade er en dårlig kombi, gulvspartel til opretning eller mellemlag for fliser kan godt holde men underlaget skal være stabilt, hvilket det sjældent er.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jenshøj
jenshøj
3320 4800
Kig på noget gulvgips (Knauf GF). Tykkelsen afhænger af hvordan underlaget er opbygget og hvor store klinker, der skal ovenpå.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også