Garageport ude af synk

Har en ældre EcoStar portåbner, monteret på en vippeport, der er kommet ud af synkronisering. Før I skriver, at jeg skal trykke på T(each) - knappen, skal I lige vide, at der kun er en betjeningsknap og en P-knap til programmering. Har leget lidt med endestop, men det har ikke hjulpet. Porten vil godt stoppe i oppe position på endestoppet, men når man kører porten ned, gør den det også, men fortsætter så med at køre op, hvorefter den stopper halvvejs oppe, så porten står halvåben. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke den pågældende port, men det tyder på at bund endestop ligger "længere nede " end gulvet. Så kører porten imod gulvet og går i påkørsel stop og går derfor tilbage. Bundstop skal nok påvirkes 3-5 cm over gulvet så denne tager tilbagekørsel ud af funktion på det tidspunkt. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-09-2023 11:08:06

Jeg kender ikke den pågældende port, men det tyder på at bund endestop ligger "længere nede " end gulvet. Så kører porten imod gulvet og går i påkørsel stop og går derfor tilbage. Bundstop skal nok påvirkes 3-5 cm over gulvet så denne tager tilbagekørsel ud af funktion på det tidspunkt. . 

Jeg har prøvet at flytte dem begge lidt rundt, men det ændrer ikke noget.

Går porten let?

Portåbnere vil normalt åbne hvis de møder modstand, når de lukker. Derfor er det også vigtigt at du justerer stoppet rigtig, som ev elmand nævner. Prøv at justere det så porten stopper lidt før end den er lukket, så du er sikker på at endestoppet virker.
Prøv at flytte stoppet en meter op hvis det er muligt.
Stopper den ikke over gulvet tyder det på at stoppet ikke bliver fundet.
Stopper den et eller andet stykke over gulvet ved du hvor meget det skal flyttes ned.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har nu prøvet en del: justeret selve porten, justeret endestop, justeret båndet der trækker porten, frigjort porten fra båndet, men ingen gevinst. Dog kan jeg se, at når jeg har frigjort porten og kører båndet alene, at det når jeg kører det ud, stopper 1 til 2 cm længere ude hver gang, hvilket det ikke burde gøre. Der sker altså et skred i indstillingerne, hvilket til sidst får portåbneren til at tro, at den er kørt i noget, og derfor kører tilbage til ca en meter over jorden. Det undrer mig, at det skred kan ske. Har nogen et forslag til løsning?
Annonce
Hvis du ikke kan få garageåbneren til at køre konstant mellem to punkter, når porten er frakoblet, er der noget galt med garageåbnerens endestop. Det er selvfølgeligt vigtigt at du følger instruktionsbogens anvisninger, før du drager den konklusion. Rækkefølgen af justeringerne kan være vigtig.

Hvis du ikke kan reparere endestoppet selv, er det nok mest realistisk med en ny garageåbner.
Fandt noget på en Hørmann Promatic, der ligner den jeg har. Prøver lige med den. Hørmann laver også Ecostar serien.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis