Kasse om væghængt toilet

Hejsa.
Jeg er ved at lave en kasse om stativ og cisterne til væghængt toilet.
Jeg fik af vide (i Silvan) at jeg fint kunne lave den i vandfast krydsfiner 18 mm (og nogle klodser mod væg som er mur) og har så spartlet skrue huller med vådrumsspartel og vil du slibe det med sandpapir (hvor der er spartlet) og så grunde og male.
Men nu læser jeg alle steder at det skal være farmacell 15 mm og at vandfast krydsfiner ikke dur i badeværelset pga risiko for fugt 😳😱

Er der noget jeg kan gøre?

Eller er det bare op på hesten igen og starte forfra i farmacell 15 mm?

Tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy
Superdiy
673 4200
Det er desværre det man får ud af at få vejledning et sted som Silvan. De fik solgt dig en plade der er 3x så dyr som fibergips.
Jeg ville enten vådrumssikre hele kassen, eller pille den ned og udskifte til fibergips.

Selvbygger med stort S. 
KatjaKaroline
KatjaKaroline Trådstarter
6
Ja det var også min konklusion desværre. Det dur ikke med vådrumsmembran da jeg bare skal male ovenpå og det står der man ikke kan på vådrumsmembran… så ned med det og fibergips på.
Men kan jeg bruge disse “klodser” der er skruet i væggen og så skrue fibergipspladen i dem. Ellers skal jeg lave et andet “skelet” og hvordan? 🫣
Tak for hjælpen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand
ev elmand
25270 7480
Klodser i væggen er fine. Du kan yderligere forstærke det ved at købe en tube lim som passer til fibergips. Det smøres på kanter med den specielle tud som medfølger. 
Det der bekymrer mig lidt er afstanden til væggen. Kan man sidde ordentlig på tønden, og have plads til armen, eller sagt mere direkte kan man få plads til at tørre sig bagi med venstre arm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
KatjaKaroline
6
Tror billedet er taget i en lidt dårlig vinkel måske. Man kan sagtens bruge venstre hånd, der har været et toilet samme sted før, og vi er to i familien der er venstre håndet uden problemer 😉
Tak for hjælpen 
BOFH
BOFH
2389 8600
Hvis der ikke skal beklædes med klinker kan man sagtens bruge det nuværende krydsfiner.

En beklædning med fibergips vil også skulle beskyttes mod vandpåvirkning  vha vådrumssikring ved overgang fra gulv + spartling.

Alternativt kan man lime alm vådrumsgips uden på det nuværende træ men man vil stadig skulle vådrumssikre uden på dette.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
KatjaKaroline
6
Hvordan skærer jeg huller i fibergipsen? Uden den går i stykker? Er med på en hobbykniv og knæk når den skal deles. Men det er når jeg skal lave huller i midten af pladen, store og små til rørene til toilettet?
ev elmand
ev elmand
25270 7480
Der bruger jeg en sav. Stiksav, bajonetsav eller en cirkelsav og kører dr ad flere omgange. Det skal ikke være så præcis, men udskæring må naturligvis ikke komme ud over det som kloset dækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
KatjaKaroline
6
Mange tak. Jeg tager stiksaven så. Var bare lige bange for om det hele vil flække eller sådan noget. At man skulle være meeeget forsigtig. Synes at almindelige gipsplader går i stykker bare man kigger på dem. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også