Gulvvarme på 1. sal. opbygning

Hej. Jeg har søgt i gamle tråde, men ikke fundet noget der matcher mit spørgsmål.
Jeg er ved at renovere en gammel gård. Der skal gulvvarme på 1. salen. Det eneste der er nu, er de gamle spær med C-C cirka 1000mm. Jeg vil gerne ende med et gulv der er limet på spånplader, eksempelvis sildebensparket. Men hvordan skal det så bygges op? Topgulvet skal vel være flydende?   
Jeg tænker at vende retningen på mit underlag, ved at sætte reglar på tværs ned mellem spærene. Så kommer jeg ned på C-C600mm. Samtidig kan jeg rette det skæve gulv op i denne proces
Derpå et bræddelag, med varmefordelingsplader og varmeslange
Herpå gulvspånplader (SKAL DER SKUM HERUNDER?)
Ovenpå gulvspånpladerne har jeg nu frit spil. 
Mit spørgsmål går mest på, om jeg skal fastgøre spånpladerne, eller lade dem flyde? Jeg kan ikke lægge skum på spånpladerne, da det fjerner muligheden for et limet gulv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Velkommen på lds
Det er en udmærket plan. Jeg har lavet noget lignende. Nede på siden af de gamle bjælker Sætter du en lægte og på tværs over denne lægte kommer der så lægter på kant med afstand 600 mm Over de tværgående kommer en gulvspånplade som har over-kant ca. 18 - 20 mm under højeste punkt på bjælkelag. Så kommer forskallingsbrædder hvor der er 20 mm afstand imellem nr. 1 og 2 ligeledes imellem nr 3 og 4 osv. varmefordelings plader og rør. 
Herover noget gulv pap for at undgå knirken på rørene når termostat slår til. ( de bliver varme) Der hvor rørene skal over i næste fag skærer du blot en rille i de gamle bjælker. Det har ingen betydning især hvis du er tæt på understøtning af dem ( inden for ca. 1 m ) 
Så skulle overkant gerne være sådan at du kan lægge en tynd gulvspån så denne går hen over de gamle bjælker.
Lægten nede på siden kan have hak for hver 600 mm ligesom de tværgående kan reduceres til 1/2 tykkelse i begge ender. Så fylder det ikke så meget hvis der er plads problemer nedad. 
Stiller du laser op er det meget nemt at få det rettet op helt nede fra den langsgående lægte. 
Jeg ville skrue øverste gulvspån fast men ikke ned i varmerørene. For at undgå dette tegnede jeg dem op med tusch på et stykke klar plastfolie da de lige var lagt. Dette stykke plast blev så tapet fast på øverste gulvspån og så kunne man skrue direkte igennem plast og være sikkert ikke at ramme rørene. 
Forskalling som skal danne sporplade, skal skæres skråt af hvor rørene drejer, igen så der ikke er en kant som rørene kan gnide på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis