Buksbomhalvmøl - bekæmpelse

Hej,
har for nogen tid siden lavet et bed med buksbom. Så idag at en af planterne havde tørre blade på den ene side. En bekendt vidste noget om invasive larver på netop buksbom. Har nu undersøgt og fundet en af disse larver, spind samt tydelige afføringsspor fra som beskrevet her.
Har fundet bekæmpelse i form af Larvex. Kan tilsyneladende ikke købe det her i nærheden = leveringstid på nettet. Har på anden anbefaling sprøjtet med håndsprit!
Kan planter tåle det?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan sikkert tåle det. Ellers er her opskrift på hjemmelavet insekt sæbe som er godt imod bladlus. Mon ikke larverne og tager skade af det. 
Opskriften på den hjemmelavede insektsæbe lyder sådan her:
✓ 1/2 liter vand
✓ 1 spsk sæbespåner eller brun sæbe
✓ Evt. 1 spsk sprit
Det er ikke alle planter, der tåler sprit. Det kan man ofte vurdere  på plantens vokslag ved at gnide på et blad. Hvis man kan mærke, at den har et vokslag, så kan den tåle behandlingen, hvis ikke så undlad sprit eller prøv i første omgang at bruse den med vand og sæbe


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hold_Ved_Montøren skrev den 01-10-2023 07:49:17

øv. Det er nogle trælse kræ at slippe af med...

Har du læst disse tips: https://tyrsbjerglund-anlægsgartner.dk/buksbomhalvmoel/
eller denne artikel: https://haveselskabet.dk/havestof/havens-problemer/skadedyr/artikler/2020/september/buksbomhalvmol-et-nyt-skadedyr-pa-buksbom/

Ellers kan du vel altid give det et forsøg med ev elmand´s hjemmelavet sæbevand?...

Jo tak, jeg er pt optimist, delvis pga et nyuvuklet middel kaldet Larvex, se her



Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jo tak, jeg er pt optimist, delvis pga et nyuvuklet middel kaldet Larvex, se her

Det så jeg godt længer op i din tråd, men jeg antog at det var ikke en mulighed pga. lang leveringstid og bøvlet med at skaffe det, og derfor havde du droppet den idé.

Jeg misforstod "tonen" og intentionen, og det er min fejl - beklager   
Annonce

Det så jeg godt længer op i din tråd, men jeg antog at det var ikke en mulighed pga. lang leveringstid og bøvlet med at skaffe det, og derfor havde du droppet den idé.

Jeg misforstod "tonen" og intentionen, og det er min fejl - beklager   

Jeg var bare utålmodig da jeg opdagede problemet. Men er igang med behandlingen, og har kun et par dage efter 1ste indlæg fundet yderligere en larve.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frem med motorsaven!... (det er gas)
øv, jeg håber du får det løst i sidste ende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis