Jord i stikkontakt

Jeg bor i en ældre ejendom fra slut 1800. Vi har stikkontakter uden jord og nogle med. Jeg har åbnet nogle af dem uden jord op og kan konstatere at der ikke er en grøn/gul ledning dvs ingen mulighed for at tilslutte jord. Jeg har læst mig frem til at alle elinstallationer skal have beskyttelsesleder (jordforbindelse) siden 1. marts 1994. Mit spørgsmål er så - er det ulovligt at der ikke er mulighed for at tilslutte jord i stikkontakterne? Jeg er temmelig sikker på at der er etableret nyt el i forbindelse med byfornyelsen af ejendommen i 96/97 (altså efter at reglerne om jord trådte i kraft). Og er det overhovedet muligt at etablere jord i de stikkontakter der ikke har jord. På forhånd tak. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen
GodeVen
1131 5220
I mange tilfælde er det lovligt ikke at have jord i sine stikkontakter.

Det kan være besværligt at finde ud af om der i sin tid blev lavet en ulovlig installation. Det er afhængig af hvornår den blev lavet og hvad der blev ændret. Det kan også være afhængig af hvor meget blev ændret. Hvis det er sket i forbindelse en større organiseret ombygning, må du gå ud fra at det lavet korrekt.

Hvis du har et HFI-relæ, der fungerer, skal du ikke være bekymret for din sikkerhed.
At få etableret jord er mest et spørgsmål om hvor besværligt fremføringen af en gul/grøn bliver. De dele af installationen der er udført i enkelt-ledere, kan du liste en enkelt-gulgrøn gennem rørføringen. Hvis der er anvendt kabler vil du stå overfor udskiftning af hele kablet til et med jord.
Udskiftningen af selve stikkontakten til en forberedt til jord er lige til…
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Billedet viser en rør installation med løse ledninger. Her vil det være muligt for elektriker at trække en ledning ud og binde 2 ledninger i så der kan komme aktiv jord med. 
Får du overhovedet nogen gavn af det.? Ikke nødvendigvis da stort set alle lamper og apparater til brug i stue ( som det ser ud til at være) er uden jord i stikket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mev90
Mev90 Trådstarter
4
Tusind tak for svar Ev Elmand
Jeg har brug for jord da jeg har noget musikudstyr der skal tilsluttes jord da det ellers brummer. Hvad vil det ca koste at få lavet? 
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Hvad vil det ca koste at få lavet? 
det kan man ikke sige det mindste om, da jeg ikke kender installationen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis