Ny ejendomsvurdering

Ny ejendomsvurdering.

Noget jeg synes virker lidt forvirrende.
Så håber virkelig nogen der har lidt styr på det, har tid til lige at lære mig lidt om dette emne.

1. Undrer mig over vores hus er vurderet omkring 1 mio dyrere end alle vores naboer, vi har lidt større garage og større grund, men ikke stor nok til at forsvare en difference på en mio og derover?

2. Som jeg forstår det, så er grundværdien lagt oveni ejendomsværdien ikke? Spørger da jeg nu har hørt flere sige at jeg jo skal ligge de 2 tal sammen.

3. Beskatning. Som jeg har kunnet læse mig frem til så skulle 4/5 få en lavere boligskat og de resterende få en skatterabat så beskatningen ikke vil stige i 2024 (først i forbindelse med et salg hvor den vil stige til den nye ejer) men hvis boligen så senere vurderes højere end den endelige vurdering som kommer næste år, så vil prisen stige? Er det korrekt forstået? Men medmindre mam ønsker at sælge, vil det så ikke være en fordel med en relativt høj bolig vurdering, både ift ens kreditmuligheder men også fordi der derved vil være mindre sandsynlighed for en stigning de næste par år?

Og hvad med skatten til grunden? Vil den stige? Kan se vurderingen på den er steget til næsten det dobbelte, og ville da være lidt ked af hvis det så vil sige vi skal betale dobbelt så meget som vi gør i dag.

Da vi købte hus for små 2 år siden, fortalte vores rådgiver os at ejerafgifterne ikke ville stige for os efter 2024 da det kun ville træde i kraft efter et hussalg efter 2024. Er dette forkert?

Vh Brian. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lægge tallene sammen: Grundværdien er vurderingen af grundens værdi alene. Ejendomsværdi er vurderingen af huset og grunden tilsammen.

Man betaler grundskyld af grundværdien (procenten falder op til 3/4, men det er forskelligt fra kommune til kommune). Ejendomsværdiskat betales til staten og er en procent af ejendomsværdien. Den procent falder også.

Eksisterende ejere får en skatterabat, så det ikke kan koste mere til næste år end før. Men det er en fast rabat, dvs. hvis/når vurderingen stiger senere, vil man blive beskattet tilsvarende mere.

Mht. banken, så laver de uanset hvad deres egen vurdering. Så en (for) høj offentlig vurdering giver ikke mere kredit hos banken. Men det kan trække ned i en salgssituation, fordi den løbende udgift ved at eje huset stiger og dermed kan køber låne mindre.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis