Sand forsvinder under fliser

Vi har købt hus og den ene dag trådte jeg på en flise som sank ned i jorden. Det har vist sig at sælger havde massive problemer med at fliserne sank. Det drejer sig nok om 20 fliser eller flere. 

Hvorfor sker det? Hvad gør jeg ved det? Skal forsikringen ind over?

I øvrigt står der vand i betonnedløbsrøret. Er det meningen?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske røret fra tagnedløbet er defekt, så vandet fra tagnedløbet siver ud i jorden/sandet under fliser, og skyller det væk - så ville nok få gravet ned og inspicere røret..
Martin.v skrev den 14-09-2023 17:28:05

Måske røret fra tagnedløbet er defekt, så vandet fra tagnedløbet siver ud i jorden/sandet under fliser, og skyller det væk - så ville nok få gravet ned og inspicere røret..

 Men det kan jo være langt nede?

Mokxmatic skrev den 14-09-2023 17:50:47

Martin.v skrev den 14-09-2023 17:28:05

Måske røret fra tagnedløbet er defekt, så vandet fra tagnedløbet siver ud i jorden/sandet under fliser, og skyller det væk - så ville nok få gravet ned og inspicere røret..

 Men det kan jo være langt nede?

 Du kan enten få gravet ned og undersøgt det eller få sendt et kamera ned i afløbet. Men tyder på der er hul i nedløbsrøret. 

Bemærk du ved nogle ejerskifteforsikringer ikke har dækket skjulte rørskader. 
BTA Handyman skrev den 14-09-2023 18:15:56

Mokxmatic skrev den 14-09-2023 17:50:47

Martin.v skrev den 14-09-2023 17:28:05

Måske røret fra tagnedløbet er defekt, så vandet fra tagnedløbet siver ud i jorden/sandet under fliser, og skyller det væk - så ville nok få gravet ned og inspicere røret..

 Men det kan jo være langt nede?

 Du kan enten få gravet ned og undersøgt det eller få sendt et kamera ned i afløbet. Men tyder på der er hul i nedløbsrøret. 

Bemærk du ved nogle ejerskifteforsikringer ikke har dækket skjulte rørskader. 

 Ja det var måske en ide med et kamera, men jeg forstår ikke at den skulle være utæt, for der står jo vand nede i afløbet, men det kan være at hullet er længere oppe?  Faktisk har jeg overvejet onden er stoppet og så løber over.


Du kan jo prøve at fylde en spand vand i og se om det forsvinder. Ellers så start med en spuler. Husk et kamera er ikke helt billigt så kan hurtigt være billigere med en lille gravemaskine. 
Annonce
Det er næppe mere end 1 m og højst 2 m nede, så en almindelig skovl burde kunne klare det.
Da der står vand i bunden er det nok bare stoppet af sand, der er blevet skyllet ned i røret.
Der burde være en sandfangsbrønd i forbindelse med nedløbet. Prøv at rense den.

Der kan være en vandlås i tagbrønden, så står der altid vand i den.
Hvis du har en brønd længer ude, nedstrøms så prøv at kik i den, ligger der meget grus i røret, er der nok en utæthed.

Jeg har brugt sådan et billigt Kineser fiskekamera, jeg bandt det på en rensebånd, og skubbede det ind i røret, for at finde en afgrening, det fungerede forbavsende godt. (men dårligt til fiskekamera)


Vi prøver igen, i morgen --
Der kan være tale om rotter derhar gnavet hul på røret længere nede og derudfra har lavet et gangsystem op under fliserne.
Tusse67 skrev den 14-09-2023 21:42:31

Der kan være tale om rotter derhar gnavet hul på røret længere nede og derudfra har lavet et gangsystem op under fliserne.

 Det håber jeg så ikke. Men det er en mulighed. 

det er ret alm med den type brønd , der skal ny tagbrønd ned , 
det er normalt vandlåsen der går hul på , og den er ikke til at reparere 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis