Hej,
Jeg er flyttet i hus med El-varme og har derfor kigget på luft/luft varme pumper til at supplere min opvarmning.
Da husets layout er som et stort "L" med flere dør åbninger fra den ene ende til den anden tænker jeg at det er nødvendigt med minimum 2 indedele, hvor af nummer 2 vil sidde lidt mindre optimalt i en gang ud til nogle værelser.
Huset har dog et ventilations system, hvor til jeg tænkte at jeg kunne undgå flere indedele (og grimme bokse) ved at bruge en kanaliseret varmepumpe på loftet til at sende den varme luft igennem ventilationen og ud i alle rummene.
Af hvad jeg forstår er det en form for "Ducted ductless heatpump" jeg overvejer hvor man har den klassiske udedel som fører køle slanger ind til en indedel som varmer luften i ventilationen op.
Mit første problem er dog at jeg har svært ved at finde gode Danske kilder og forhandlere som sælger en kanaliseret varmepumpe til private. De forhandlere jeg har fundet har den kanaliseret model under deres erhvervs sektion, hvilket jeg ikke forstår hvorfor, kan de så ikke bruges til private huse?
Mit andet problem er at jeg har en Nilan VP18 slået til ventilationen som har sin egen varmepumpe der sender luft med varmevæksling igennem ventilationen. Jeg ved ikke om dette er et problem, men det er nok noget som komplicere opsætningen hvis man har flere komponenter som prøver at styre luften i ventilationen for ikke at snakke om tryk forskelle og mange andre ting jeg ikke kender til.
Jeg vil derfor høre om der er en herinde som har erfaringer med lignende opsætninger eller om i kender nogle eksperter (gerne i Nordsjælland) som er værd at hyre ind til at kigge på problemet.