Forskalling - krav?

Hej

Jeg skal lave nye lofter. Jeg har monteret dampspærre direkte på spærrene og ønsker at forskalle med en 38x75 lægte da det passer med elinstallationerne og der ikke er for meget højde at give af.

Er der nogle bestemte krav til forskalling og hvad med afstand imellem hvert bræt? Jeg tænker 30 cm, eller kan jeg nøjes med 45 cm fra midt til midt på brædderne?

Tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen krav til 30/45 cm.
Du kunne også vælge forskalningsbrædre - de kan fås i 16...25 mm tykkelse. De er 9.7 cm bredde og er nemmere at ramme med gipsskruerne.
Ok, tak for svar. De 38mm lægter var så elektrikeren kunne få plads til hans installation. Men godt at vide der ikke er krav, så kan jeg vælge det som passer bedst 
Afstanden mellem forskallingen vælges, så det er stabilt nok til den beklædning man skal have på. Hvis producenten forskriver en afstand, er det byggesjusk, hvis man bruger større afstand.

Til gips bruger man normalt 30 cm. Så passer det også med bredden på en gipsplade, så samlinger bliver støttet.
Hvis det udelukkende er for elektrikeren skal kunne sætte loftdåser op er der ingen problemer i at forskalle med alm høvlet forskalling. Dampspærren kan sagtens give sig nok til der er plads til dåserne.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også