Belægningssten omkring sokkel - opretning (hvordan)

Som man kan se på billederne, har ukrudtet fundet et godt sted op mod soklen og græsset synes det ser hyggeligt ud, så det har også meldt sin ankomst. Dét kunne myrerne godt li’, så de har også en fest 😱

Jeg vil gerne rette alle disse sten op, ligge dem så jeg kan slå græs ved at køre på dem (eller en anden type sten?) og fjerne det bagfald og de lunker, der er mellem sten og sokkel.

Er det “blot” at tage dem op og sætte dem i 5-10cm jordfugtig beton, banke dem i vater og så efterfølgende fuge med fugesand mod sokkel? Eller er der en anden metode?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at tage dem op for at få det rettet til. 
Jeg ville bruge almindelig flisesand til at lægge dem ned i, men måske blande en smule cement i ( uden at blande vand i) Den blanding må gerne gå helt til overfladen inde ved muren og i fuger. 
Med regnen vil det størkne og holde myrer noget tilbage. 
 Græsplæner har det med at gro opad, så husk at sætte stenene 2-3 cm over græs overfladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-09-2023 08:58:51

Du bliver nødt til at tage dem op for at få det rettet til.
Jeg ville bruge almindelig flisesand til at lægge dem ned i, men måske blande en smule cement i ( uden at blande vand i) Den blanding må gerne gå helt til overfladen inde ved muren og i fuger.
Med regnen vil det størkne og holde myrer noget tilbage.
 Græsplæner har det med at gro opad, så husk at sætte stenene 2-3 cm over græs overfladen. 

Tak! Jeg har en pose stolpebeton. Kan jeg bruge det iblandet en pose strandsand, eller skal jeg lave et andet mix?

Jeg tænker også at sætte stenene tilpas højt til, at jeg enkelt kan kantklippe, men sikre at de har lidt hældning ud mod græsset så soklen holdes tør. 
Ja stolpebeton blandet med sand vil være udmærket, men mon det slår til hele vejen. 

ev elmand skrev den 14-09-2023 11:32:22

Ja stolpebeton blandet med sand vil være udmærket, men mon det slår til hele vejen. 

Næppe, men så får jeg det brugt, som jeg har liggende, og kan købe noget andet til resten (det er nok en 15m så det er ikke meget der skal bruges).

Er det bedre med sand og cement end cement og støbemix?
Ved støbemix får du vel problemer med stenstørrelsen. Så kan det ikke komme helt tæt på huset. 

ev elmand skrev den 14-09-2023 16:46:28

Ved støbemix får du vel problemer med stenstørrelsen. Så kan det ikke komme helt tæt på huset. 

Det havde jeg slet ikke skænket en tanke. Dét takker jeg for, for det havde været træls at opdage efter det var blandet. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis