Indbygget stikkontakt

ho
ho
78 3500
I vores køkken har vi stikkontakter langs køkkenbordet, som er monteret i panelunderlag (se vedlagte billeder), vi står for at skifte køkkenbordpladen, samtidig vil jeg gerne af med panelunderlagene, som jeg synes er uhygiejniske, da der samler sig skidt i hjørnerne. Jeg vil gerne have stikkontakter, som flugter med vægen, men min mad (som er uddannet elektriker) siger, at det kan man ikke. Vi har i al fredsommelighed en stående joke med, at ting, han ikke gider at lave, ikke kan lade sig gøre, før jeg beviser det modsatte. Så mit spørgsmål er nu: Findes der en form for dåse, som kan monteres i stedet for panelunderlagene. Jeg går ikke ud fra, at vi kan bruge en almindelig forfradåse, da karmene er massive og dåsen derfor ikke vil have noget at gribe om, som hvis den blev monteret i en tynd gipsvæg. Det bliver vel også svært at få en indmuringsdåse til at sidde stabilt fast? Vi kan selvfølgelig montere stikkontakten i et almindeligt underlag uden at skære hul i karmene, men er det den eneste mulighed?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sakset fra linker "NB: Forfradåsen og indmuringsdåsen kan opsættes i massive trævægge/-stolper. " LINK

Men hvor smart det så lige er at, "udhule" vindueskarmene er så en anden snak...

Vi prøver igen, i morgen --
Intet er umuligt, for den der ikke selv skal udføre opgaven  
JohnLarsen
JohnLarsen
1593 3500
Discrusio skrev den 13-09-2023 06:40:18

Intet er umuligt, for den der ikke selv skal udføre opgaven  

Eller, hvis jeg har tid, og du har penge, så er det hele muligt😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
Du kunne vælge at få installeret en bordstikkontakt , så får du også en stikkontakt med jord. Kablet til den nuværende stikkontakt kommer måske op mellem muren og bordpladen. Derfor kan det være svært for ikke at sige umuligt at planforsænke stikkontakten uden at stemme et udvendigt underlag ind i vindueskarmen. Der er også GDS metoden, som jeg ikke vil nævne her.

fase
Annonce
lyhne1
lyhne1
1810 4700
Kunne det være en mulighed at undersænke kablet nedefra, I mellem de to vinduesrammer? Og så montere en stikkontakt på underlag? Så stikker den stadig ud, men så er den i det mindste hævet over bordpladen?

Det kræver muligvis at du kan forlænge/erstatte installationskablet..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
lyhne1 skrev den 13-09-2023 09:28:18

Kunne det være en mulighed at undersænke kablet nedefra, I mellem de to vinduesrammer? Og så montere en stikkontakt på underlag? Så stikker den stadig ud, men så er den i det mindste hævet over bordpladen?

Det kræver muligvis at du kan forlænge/erstatte installationskablet..

Man kunne også forsænke et underlag ind i vinduesrammerne og montere en planforsænket stikkontakt og samtidig skifte den ud med en stikkontakt med jord   . Det er en alternativ løsning, som jeg ville tro kunne svække vindueskarmene. Det kunne være min undskyldning for ikke at lave det.     

fase
Desværre må man ikke planforsænke udvendige underlag.
ho
ho Trådstarter
78 3500
Tak for jeres svar - pga. kommentarerne omkring svækkelse af vindueskarmene har jeg kontaktet Rationel og de fraråder på det kraftigste at skære i karmene, så løsningen må derfor blive et almindeligt underlag, som desværre vil stikke ud, men i det mindste vil det løse hygiejne problemet.
S. Fabrin
S. Fabrin
16050 4400
elgiraffen skrev den 19-09-2023 22:20:43

Desværre må man ikke planforsænke udvendige underlag.

Nu bliver det ikke muret inde, som er det normale ved planforsænkning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis