Koble ledninger til komfur hvordan?

Hej!

Jag afmonterede mit komfur, men fortrød det og behøver nu koble det tilbage igen, men er ikke sikker på rækkefølgen. Kan nogen hjælpe mig med hvilke ledninger på billederne som skal gå til hvilke?

Væg:
Hvid
Blå
Sort
Grøn
Rød (ser ud til at være jord)

Komfur (i rækkefølge efter billedet):
Gulgrøn
Blå
Brun
Sort
Sort

Mvh. Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25281 7480
Velkommen på lds.
Det er for risikabel at svare på ud fra det oplyste. Farvekombinationen er fra før ca.1970, men der er overgangs perioder hvor der blev monteret lidt forskelligt farve koder. 
Enten skal du måle eller også skal du  tage dæksel af ude ved sikrings gruppen og vise et billede af tilslutningen der. 
Hvis du har multimeter så stil denne på maks. Volt AC 
Kan du måle 230 v fra den sorte til hver af de 3 andre farver, så skal denne monteres sammen med den lysblå fra komfuret 
Rød i installation sammen med den gul/grønne 
De 3 sidste er det så lige meget hvilke de monteres sammen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand
ev elmand
25281 7480
Buller 27. Er du helt sikker på det. ? ? 
Det er et udtag på linje med dem man sætter lamper til. Og i det reglement jeg kender står der ikke noget om 400 V eller 230 V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-09-2023 23:00:20

Det er et udtag på linje med dem man sætter lamper til. Og i det reglement jeg kender står der ikke noget om 400 V eller 230 V 

Sikkerhedsstyrelsen er af den opfattelse, at medmindre du kan montere uden brug at værktøj (aka stikprop til stede), er det autorisationskrævende arbejde  Formodentligt udledt af bek 560 og lbk 30. Tilslutning af lamper må man dog gerne, bare ikke en hvidevare i et komfurudtag...

ev elmand skrev den 14-09-2023 23:00:20

Fastmonterede hårde hvidevarer i køkket (uanset kraft eller ej), vådrum etc. er autorisationskrævende arbejde. Havde der siddet stikprop på så den lige kunne tilsluttes udtag så må man gerne selv. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis