Bad på 1. sal: støbt gulv eller spånplader med spor?

Hej

Vi skal totalt renovere et badeværelse på 1. sal, efter vandskade i brusekabinen 😞

Vi vil i den forbindelse gerne etablere gulvvarme med fjernvarme (idag er der kun de gamle gulvplanker med vandfast finer ovenpå og så fliser).

Der skal fliser øverst.

Vi har indhentet to tilbud:

Nr 1 vil opbygge gulvet med EPS ligthbeton og støbe gulv med flydespartel mv.

Nr. 2 vil opbygge gulvet med spånplader med spor og herefter fibergipsplader.

Hvad er den bedste løsning?

Mvh. Stinne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan ser jeres spær ud - dem somskal bære gulvet ?

Hvordan tænker I brusekabinen skal være - skal der være fald mod kabinen ?

Hvor tykt/højt må gulvet blive til sidst ?
Stinne74
Stinne74 Trådstarter
39 4800
Murer nr. 1 har skrevet følgende:

“Underforskalle imellem strøer
Støbning af gulv med EPS lightbeton
Støbning af gulv med flydespartel med fald over til niche (med lille nedsænkning i niche)”

Jeg ved kke hvordan spærene ser ud. Gulvet er ikke brudt op endnu.

Huset er fra 1900 i 4 plan.

Loftshøjden er pt. 234 cm. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
RasmusC
RasmusC
155 2200
Du kan se lidt mere om mira løsning her: https://mira.eu.com/da-DK/Produkter/EPS-lightbeton-360.aspx 
Der er et specialblad om vådrum. 
Jeg har ikke selv erfaring med det, men vi overvejede løsningen da vi fik lavet badeværelse. Personligt var jeg fortaler for den, men mureren kendte ikke løsningen og det endte i stedet med let gulvopbygning med plader og kiler. 

Fordelen ved vores løsning var lav vægt. Mira letbeton er også lav vægt, men mere end en plade opbygning. 
Fordelen ved Mira er en meget lav byggehøjde. Så hvis mureren foreslår det og i ikke kommer i kambolage mere max 5% merlast på bjælkelaget så ville jeg undersøge den løsning yderligere. Hvis der er mulighed for det kan man sænke brusekabinen ned i mellem bjælkerne og på den måde få en endnu mindre byggehøjde. 
Tror styrken er lidt højere med gipsplader/spånplade - og fordi jeg ikke kender letbetonløsningen - så vil gå med murer 2.

I begge løsninger vil jeg være forsigtig med store fliser - måske max 15x15 størrelse aht. nedbøjning og efterfølgende knækning af fliser.

God ide at nedsænke brusekabinen imellem spær hvis mulig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også