Kraftstik til 230V

Hej,
Jeg har købt hus og tidligere ejer har haft den geniale ide, at alle stikkontakter i bryggers, ud over en, skulle være fladt kraftstik. Tidligere ejer har endda sat vaskemaskine på kraftstik som ikke er 230V, som jeg ikke helt forstår mig ud hvordan han kan gøre det. Er det muligt st skifte nogle af disse kontakter ud til almindelige 230V stikdåser? Og kan man gøre det selv eller er det noget for en elektriker?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er nul, med ud i kraftstikket, kan man trække 230 volt ud, så kan du fint tilslutte vaskemaskine og tørretumbler til de stikkontakter, det er faktisk en rigtig god løsning. (du skal bare være sikker på, ledningerne bliver monteret rigtigt i stikproppen)

Ja du skal have en elektriker ind over hvis de skal skiftes til almindelige stikkontakter, det kræver måske også at der monteres mindre sikringer.

Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen
GodeVen
1131 5220
Reglerne er klare, man må ikke selv ændre noget på en kraft-installation. Myndighederne vil sikre sig at det bliver lavet forsvarligt. Det kræver blandt andet at man forstår sammenhængen mellem 3x400V og 230V. Derfor vil jeg anbefale, at du får fat i en elektriker.

En elektriker vil kunne fortælle dig om stikkontakter kan trækkes fra en bestående gruppe, eller der bør laves en ny.

Man må gerne selv montere 400 volt stikproppen på vaskemaskinens tilledning, så den får 230 volt..

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
je_ns skrev den 12-09-2023 10:22:44

Man må gerne selv montere 400 volt stikproppen på vaskemaskinens tilledning, så den får 230 volt..

Og hvis stikkontakten er monteret rigtigt, så er rækkefølgen fra venstre mod højre: Nul, fase, jord, fase og fase . Mål så du er sikker på at du har forbindelse til nul. der er frit valg mellem faserne. Hvis du vælger at få skiftet de to 16A stikkontakter ud, kunne du vælge schuko stikkontakter, så skal du ikke ændre noget på ledningen til dine maskiner.

fase
Annonce
Jakob Karlsson
Jakob Karlsson Trådstarter
9
Tidligere ejer har installeret 3 kraftstik i bryggers, så der er rigeligt med kraftstik at tage af ;-) Tænker at jeg for nu kan tage låget af og kigge ledningsfarver for at lave et 230V stik til vaskemaskine osv., og i fremtiden må jeg have fat i en elektriker til at lave det om til almindelige 230V stikkontakter, eftersom tidligere ejer ikke har installere nok at disse i byggerset, da man jo nok ikke selv må gøre dette.
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Det er ikke nok at tage låget af og kikke på ledningsfarver. Du skal måle på klemmerne for at være sikker på, at stikkontakten er monteret rigtigt. Stikkontakterne er det man førhen kaldte komfurstikkontakt. Der er 16A stik.

fase
Jakob Karlsson
Jakob Karlsson Trådstarter
9
Det vil jeg gøre, tak for det! Er det muligt at sætte det fladhovedet stikprop på en stikdåse og sætte det i kraftstikket, selvfølgelig med 2 faseben taget ud så den kun får 230V? Spørger fordi der både skal være strøm til vaskemaskine (Som allerede er sat til som 230V), en tøretumbler og fiberboks, men der er kun 2 kraftstik lige ved siden af.
S. Fabrin
S. Fabrin
16074 4400
Du er da på vej til noget klamp. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at montere et forlængerled på det fem polede stik. Du behøver ingen gang tage de to fasestikben  ud for stikket kan ikke vendes forkert. Men få da lavet de nødvendige stikkontakter. De kan om nødvendigt forsynes fra samme gruppe.
Hvad mener du i øvrigt med et fladhovedet stikprop. I min opfattelse er en stikprop noget med stikben også kaldet et hanstik.

fase
Sumsar
Sumsar
29 8000
Er der målt 400v eller er det blot noget du forudsætter ud fra stikket?

Jeg spørger fordi vi har haft samme udfordring i vores hus, hvor der sidder 2 eller 3 “kraftstik” i køkkenet
Der kommer kun 230v ud (tjekket af elektriker) så vi har kunnet genbruge hanstikket fra de gamle apparater (ovn, komfur og lign) og sparet yderligere arbejde fra elektrikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis