Brusearmatur efterdrypper

CHRISVES
CHRISVES
144 8000
Hej LDS'ere,

Er der nogen, der har erfaring med et brusearmatur der "efterdrypper", dvs. når det har været i brug, går der 1-5 minutter, hvor der så giver cirka 0,5 dl vand. Dette er et problem, da det sætter sig i fuger som binder kalken og giver et træls udtryk. Er det en indstilling i blandingsbatteriet, der skal til, eller den armaturtype, der er noget galt med?

Vedhæftet billede af armatur.

Vh

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter brus er der vand i hovedet på bruseren. Det vand drypper ud hvis bruserhovedet hænger lidt skævt.

Løsningen er at bruserhovedet er meget skævt så det dræner hurtigt - eller at det hænger helt vandret.

Noget der også har betydning er at afkalke bruser hovedet jævligt. Jeg gør det ved af en gammel frisbee, som vendes på hovedet og spændes op med elastik-snor, og der hældes lidt afklaker i frisbeen.
CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
Thomas_Mygind skrev den 12-09-2023 07:46:17

Efter brus er der vand i hovedet på bruseren. Det vand drypper ud hvis bruserhovedet hænger lidt skævt.

Løsningen er at bruserhovedet er meget skævt så det dræner hurtigt - eller at det hænger helt vandret.

Noget der også har betydning er at afkalke bruser hovedet jævligt. Jeg gør det ved af en gammel frisbee, som vendes på hovedet og spændes op med elastik-snor, og der hældes lidt afklaker i frisbeen.

Ge-ni-alt! Jeg starter med at give det en afkalkning med noget minus-kalk med din metode.
Det bliver nok bare en børnetallerken i stedet for en frisbee ;-). Tak.

jhb skrev den 12-09-2023 08:07:11

Det vil også dryppe, hvis samlinger er en lille smule utæt.

Ingen af samlinger ser ud til at være utætte. Hvorfor vil det dryppe pga det? :)

JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Så det er ikke armaturet, men hovedet, der drypper. Vi tilter altid brusehovedet efter brusebad, så drypper det næsten tomt mens vi skraber vægge og gulv. Sommetider knipser jeg kalk væk fra hovedets gummidyser(man kan se om de ikke stråler ordentligt)mens jeg bader færdigt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
JohnLarsen skrev den 12-09-2023 10:27:41

Så det er ikke armaturet, men hovedet, der drypper. Vi tilter altid brusehovedet efter brusebad, så drypper det næsten tomt mens vi skraber vægge og gulv. Sommetider knipser jeg kalk væk fra hovedets gummidyser(man kan se om de ikke stråler ordentligt)mens jeg bader færdigt.

Tak for korrektionen! :-) og rådet. Det vil jeg se, om jeg kan komme til eller om det er fast.

Annonce
Jeg ”løser” det ved at lægge håndbruseren ned på gulvet når jeg er færdig og tømmer derved hovedbruseren.

Jeg oplevede der kunne gå timer efter jeg havde været i bad, og så lige pludselig trak brusehovedet luft og vandet løb ud. Møg irriterende  

Bare kald mig BBB 
cdp
cdp
886 5792
 En tømmeventil skulle klare problemet.  
Eneste ulempe er, at der skal være et vist tryk på bruser, for at den lukker, men prøv.
Ps - en sådan skal også afkalkes en gang imellem.

CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
144 8000
Big Bam Boo skrev den 12-09-2023 14:42:17

Jeg ”løser” det ved at lægge håndbruseren ned på gulvet når jeg er færdig og tømmer derved hovedbruseren.

Jeg oplevede der kunne gå timer efter jeg havde været i bad, og så lige pludselig trak brusehovedet luft og vandet løb ud. Møg irriterende  

Og det er nemlig PISSE irriterende.

Jeg tippede hovedet i går og det virkede. Har forklaret resten af husstanden, at det er fremtidig metode ;-)

BOFH
BOFH
2395 8600
Udfordringen er vel at det ikke kan trække luft op i hovedbruseren og derfor tager det lang tid for vandet at dræne ud.
På vores model af samme armatur er der en omskifter så man kan få vand via enten det ene, -eller andet, -eller begge udtag samtidig - hvis man sætter den så der leveres vand til begge gør man det muligt at trække luft via den anden når der lukkes for vandtrykket - dvs armaturet tømmes inden for få sekunder.
Man har stadig brug for at afkalke men slet ikke så ofte - har også selv brugt tricket med en frisbee men en opvaskebalje er mere praktisk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

DLG
DLG
844 2400
Er det den store bruser eller håndbuser som drypper?
Jeg tror jeg har den samme håndbruser og den drypper også. 
Jeg har tidligere eftersøgt en håndbruser her, med en slags lukke mekanik indbygget, men har ikke fået nogen svar.
Men jeg har købt en "lukkerventil" som kan skrues mellem slangen og hovedet og den lukker bare vandtilførslen. 
Jeg har købt den i en dansk butik, men de har den ikke på lageret. 
Den findes på nettet. Søgeord er : " Afspærringsventil, 1/2 i messing brusehovedventil, vandspareventil "    
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis