Svejser

rce0852
rce0852
365 5463
Hvad skal jeg vælge?
Hobbysvejsning af 1-5 mm (jern).
Jeg har på forhånd fravalgt svejsning med kæppe, men hvad skal jeg så se efter, TIG/MIG/MAG med eller uden flasker?

Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ildstaal
Ildstaal
120 5610
Det afhænger mest af hvilket type projekter og materiale. Både tig og mig/mag egner sig fint op til 5mm og tykkere materiale. 

Men hvis du også vil kunne svejse i aluminium skal du nok vælge en tig maskine. Ligeledes hvis du nemt også vil kunne svejse i rustfrit stål, uden at skifte tråd og gas på en mig maskine. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
rce0852
rce0852 Trådstarter
365 5463
Ildstaal skrev den 11-09-2023 11:12:11

Det afhænger mest af hvilket type projekter og materiale. Både tig og mig/mag egner sig fint op til 5mm og tykkere materiale. 

Men hvis du også vil kunne svejse i aluminium skal du nok vælge en tig maskine. Ligeledes hvis du nemt også vil kunne svejse i rustfrit stål, uden at skifte tråd og gas på en mig maskine. 

Man vil jo gerne kunne det hele :)

En tig-maskine er vel ovenikøbet ret simpel?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Ildstaal
Ildstaal
120 5610
rce0852 skrev den 11-09-2023 11:24:29

Ildstaal skrev den 11-09-2023 11:12:11

Man vil jo gerne kunne det hele :)

En tig-maskine er vel ovenikøbet ret simpel?

Ja præcis, jeg arbejder selv som smed og har valgt en tig maskine til værkstedet derhjemme netop af den årsag. Ja den er i princippet ret simpel og kan også kæpsvejse. Det kræver dog svejsegas at tig svejse. Og det kræver også øvelse at lære og svejse med tig. Men når først man kan det giver det virkelig mange muligheder, og ofte nogle meget solide svejsninger da man ikke har samme tendens til lave dårlige og kolde svejsninger. 

Men igen så afhænger det af hvilke projekter og materialer. Da tig svejsning generelt bedst egner sig til tyndere gods og rengjort materiale. Dvs. Du skal slibe alt maling, rust og glødeskaller væk før du svejser med tig. 

Tig svejsning er på ingen måde så nemt som det der ud, så er du ikke erfaren svejser, synes du skal vælge en mig/mag svejser.
De gasfri svejsetråde har flere fordele, bla er det nemmere at svejse udendørs, da gassen ikke sådan blæser væk, som når man bruger beskyttelsesgas på flasker.
Men køb en maskine der kan begge dele, så kan du altid skifte til beskyttelsesgas på flaske.

Jeg vil anbefale dig at kikke på Tyske Stahlwerk, de giver 7 års garanti, de har en god support, (maskinerne er lavet i Kina, men det skulle de små Migatronic også være)

Du kan eks. få en 200 amperes til 3000 kr den kan også elektrodesvejse, hvis du alligevel skulle få lyst til at prøve det, den kan både svejse med beskyttelsesgas og gasfrit tråd. Link
De jar andre større og mindre modeller, bla en der kan tage 15 kg trådspoler, men til hobby er de små ruller mere praktisk.

Nogle vil sikkert anbefale at købe en brugt Esab, Migatronic eller lignende, men fordelen ved en ny moderne er at de ikke vejer og fylder ret meget, og vælger du en Stahlwerk får du 7 års garanti..

Vil du ikke handle i udlandet kunne de her være en mulighed, så kan du jo ringe og få en snak med dem. Link

Vi prøver igen, i morgen --
Ildstaal
Ildstaal
120 5610
Helt enig med Je_ns.
Tig svejsning er ikke nemt og ikke begynder venligt hvis man bare gerne vil hurtigt i gang med at fabrikere. Men der er dog større og større tildens til at man anbefaler at starte med at lære tig. Da det giver en enorm god forståelse for svejsning generelt og efterfølgende giver de største muligheder for at svejse forskellige materialer. 

Men gasfri tråd er helt klart også en god mulighed. 

Når det kommer til hobbysvejsning, især for begyndere eller dem, der ønsker en mere alsidig løsning, er MIG (Metal Inert Gas) og MAG (Metal Active Gas) svejsning ofte de mest populære valg. Disse metoder er velegnede til en bred vifte af anvendelser, herunder svejsning af 1-5 mm jern.

Her er nogle punkter, der måske kan hjælpe dig med at beslutte:
  1. MIG/MAG svejsning:
    • Brugervenlighed: MIG/MAG-svejsere er kendt for at være nemme at lære for begyndere.
    • Alsidiighed: Disse kan bruges til en bred vifte af materialer, herunder stål og aluminium.
    • Produktivitet: MIG/MAG tilbyder hurtigere svejsehastigheder sammenlignet med TIG.
  2. TIG (Tungsten Inert Gas) svejsning:
    • Præcision: TIG-svejsning giver dig mulighed for større kontrol, hvilket kan resultere i renere og mere præcise svejsninger.
    • Alsidiighed: Kan bruges på flere typer metaller end MIG/MAG, inklusive tyndere materialer.
    • Udfordring: TIG-svejsning har en stejlere indlæringskurve end MIG/MAG.
  3. Gas eller ingen gas (flux-core):
    • Gasflasker: At bruge gas sammen med din MIG-svejser giver renere svejsninger, men det kræver, at du har en gasflaske og reguleringsudstyr.
    • Flux-core: Dette er en type MIG-svejsning uden gas. Svejsetråden har en "flux" kerne, der producerer sin egen skjoldgas, når den brændes. Det er mindre rent end gasassisteret MIG-svejsning, men det er mere bærbart og praktisk, da det ikke kræver gasflasker.
Anbefaling:
Hvis du kun svejser lejlighedsvis som en hobby, og især hvis du er ny i svejsning, vil en MIG/MAG-svejser sandsynligvis være det mest praktiske valg. Det giver en god balance mellem brugervenlighed, alsidighed og omkostningseffektivitet.
Hvis du ikke ønsker at beskæftige dig med gasflasker, kan du overveje en flux-core MIG-svejser. Men hvis du går efter den bedste finish, vil gasassisteret MIG/MAG-svejsning give renere resultater.
Uanset dit valg, husk at prioritere sikkerhed. Brug altid passende beskyttelsesudstyr, herunder en god svejsehjelm, handsker og beskyttelsesdragt.

Håber det giver mening :)

De bedste hilsner
Smedene fra MP Industri ApS
https://www.mpindustri.dk/maskinvaerksted
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også