Tyndest mulige ydervægge?

Hey LDS

Vi står overfor en tilbygning der har ydermålet 5,6m x 16,7m.

Jeg snakkede lige med tømren som forslog mursten -> 100mm kingspan -> 100mm gasbeton.

Han vidste ikke om det ville leve op til kravene, så det skal undersøges. Nu søger jeg så lidt inspiration af jer, og håber nogen har stået med samme issue, jeg vil meget gerne have de tyndest mulige ydervægge - da jeg det i forvejen er en smal bygning - er der nogen sf jer der har stået med det her?.

Søger så meget inspiration som overhovedet muligt - mit ønske er bare, tyndeste mur som overholder kravene - ydermuren skal være mursten.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kingspan har f.eks. lambda 0.014 og porebeton har 0.14 - så bliver dan samlede U-værdi:
1/(1/0.014+1/0.14)*100/10=0.127.

Hvis du derudover laver en luftspalte imellem kingspan og porrebeton på 1 cm (luft) - så falder U-værdien til 0.12 som er den anbefalede værdi for vægge.
Så en 10 cm kingspanvæg med 1 cm luft til 10 cm porrebeton - giver netop nok isolering for et lavenergihus :-)
lyhne1 skrev den 10-09-2023 19:35:23

Thomas_Mygind skrev den 10-09-2023 18:47:04

Hvis kingspan har f.eks. lambda 0.014 og porebeton har 0.14 - så bliver dan samlede ...
Men har det ikke også 0,21?

 

 De 0.014 er lambda værdien. 

De 0.21 ved jeg ikke hvor kommer fra.

0,021, mente jeg🙂
Men det er f.Eks. Kingspan k8, hulmursplade, som lød relevant..
Hvor kommer de 0,014 fra?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg må have set forkert - jeg ser nu 0.019:
https://www.kingspan.com/gb/en/knowledge-articles/what-are-u-values-r-values-and-lambda-values/

Et andet står der 0.021:
https://www.kingspan.com/dk/da/forretningsgruppe/kingspan-insulation/kooltherm/

Men det betyder desværre at væggen skal isoleres med ca 15 cm Kingsspan + porebetonen.
Annonce
Kan en 120mm kingspan og 100mm porebeton gå? Må nok hellere få lavet nogle beregninger.
Det er vel porebeton som fylder for meget. Kunne det ikke laves tyndere ved at bruge stålskelet og figergips som indervæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det skal være mursten, er den tyndeste løsning et træskelet med kingspan isolering, fibergips indvendig og en skalmur udvendigt.
Hvis huset ikke er næsten nyt vil du aldrig kunne lave en tilbygning uden farveforskel i murværket ifht. det gamle, så jeg ville personligt foretrække en anden facade på tilbygningen. F.eks en lækker cedertræs-  eller naturskiffer beklædning. 

Selvbygger med stort S. 
Hvad med blik som ydervæk. Stålskelet til at holde/bærer Kingspanvæg, og et lag gips på indevæggen.
Så burde det kunne laves med ca 0.5 blik + 18 cm Kingspan + 1½ gipsplade = 20 cm tykkelse.

18 cm Kingsspan med 0.021 W/(m*K) giver en U-værdi på 0.021/0.18 m = 0.12 W/(m²·K).
Thomas_Mygind skrev den 11-09-2023 09:20:02

Hvad med blik som ydervæk. Stålskelet til at holde/bærer Kingspanvæg, og et lag gips på indevæggen.
Så burde det kunne laves med ca 0.5 blik + 18 cm Kingspan + 1½ gipsplade = 20 cm tykkelse.

18 cm Kingsspan med 0.021 W/(m*K) giver en U-værdi på 0.021/0.18 m = 0.12 W/(m²·K).

 Hvad skal så bære hele tagkonstruktionen?


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis