Aftræk til emhætte under Betongulv i køkkenø

Hej alle

Jeg står i en situation og skal lave aftræk til en Siemens kogeplade med emhætte. Det skal ske fra min køkkenø og ud i det fri.
Jeg regnede med at føre det ned under beton gulvet og evt op under køkken skabe mod ydermur og ud i 1. skifte på facade muren.
er der nogen der har erfaring med dette og hvordan det laves på bedste måde.?

Min plan var at lave en overgang ned i gulvet fra fladkanal til rund ø160 pvc, og med en 90gr bøjning og ca 2m lige rør, og så enten en 90gr bøjning igen ved soklen op unde køkkenskabe og ud gennem bagmur og facade, eller evt med 2 45gr bøjninger så den kommer op inde i hulmuren.

er der nogen der har erfaring med dette?

på forhånd tak

PS billede 1 er hvordan det skal ligge, efter min tanke
så billede nr 2 i en anden tråd men fandt ikke rigtigt et svar i det. men ideen er det samme
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
5130 2830
Det kan du godt, der er bare lige et par ting du skal være opmærksom på:

1:
Du skal etablere en rense/inspektionslem til det vandrette stykke under gulvet, så du har mulighed for at rense rørstykket for fedt og eventuel kondensvand.
Det kan etableres som et t-stykke med prop, som stikker op i bunden af skabet.

2:
Hullet gennem muren bør have en smule hældning væk fra huset, således at slagregn og kondens på dette stykke ledes ud.

Elektronikteknikeren
ev elmand
ev elmand
25281 7480
Jeg har set en løsning med 200 mm rør som er ført ud igennem sokkel og i et blomsterbed er det så afsluttet i en beton brønd. Her er der så sat regnhætte på. 
Jeg kender ikek luftmængde og tryk i dit system, men med de nævnte bøjninger kan 160 mm være i underkanten. Der skal også en rist i muren som er på mere end  stens størrelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Truddi
Truddi Trådstarter
4
Regnede skam også med at skulle være en rist med returspjæld, så det kan lukkes helt af som var 150mm i diameter... Så ja det fylder jo mere 2,5 skifte i højden og Ca 3/4 i bredden...

Men med rør på 200mm begynder det at knibe medds i isoleringen, så kommer der kun 50mm under og over rør... Jeg har kun 300mm i gulv, da det er renovering og ikke nybyg.

Den emhætte/kogeplade jeg skal have i er den der hedder EX877, IQ700

Truddi
Truddi Trådstarter
4
GDS-manden skrev den 10-09-2023 19:15:45

Kan du fint gøre på den måde.
Du kan overveje at bestille en Bora murgennemføring i rund. Den er nok den bedste på markedet pt.

Er det noget du har set gjort før? For hvordan med kondens, blir det et problem... Og skal jeg helst køre op inden for bagmur og ud eller inde i hulmuren og så ud? 

Truddi
Truddi Trådstarter
4
Gregeren skrev den 10-09-2023 11:45:09

Husk iøvrigt 50mm randisolering mod ydermuren når du støber dit gulv.

Bare rolig jeg skal nok huske kantisolering... Men kun 20mm, syntes godt nok 50mm er overkill som kant, det har jeg ihvertfald aldrig set i min tid som murer/støber... 

Har ikke sat noget på endnu da elektrikeren lige skal på først... 

Truddi skrev den 10-09-2023 19:38:02

GDS-manden skrev den 10-09-2023 19:15:45

Kan du fint gøre på den måde.
Du kan overveje at bestille en Bora murgennemføring i rund. Den er nok den bedste på markedet pt.

Er det noget du har set gjort før? For hvordan med kondens, blir det et problem... Og skal jeg helst køre op inden for bagmur og ud eller inde i hulmuren og så ud? 

Emhættens efterløb burde være nok til kondens ikke bliver liggende dernede. 

Er Bora forhandler, og der er tommelfingerreglen maks. 6 meter rør, hvor bøjninger tæller 1 meter.  

GodeVen
GodeVen
1109 5220
Hvis tegningen er målfast, er det ca. 4 meter med 3 bøjninger. Så hvis GDS-mandens tommelfingerregel passer, skal røreret en dimention op for at kompensere for modstanden. En større dimension vil give lavere lufthastighed og større risiko for kondens.

Jeg ville nok gøre noget for at undgå de to sidste bøjninger. Det vil samtidig mindske risikoen for at der samler sig kondensvand. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis