Placering af 24V transformator ifbm linjelys i loft

Hej herinde

Jeg er ved at lukke mit loft til med fibergips. I den forbindende fræser jeg et spor ind i nogle plader, hvor der skal sidde en aluprofil og i den et COB led-bånd, hvorefter jeg klikker et matteret cover på. Det bliver dermed til et langt linjelys.

Til båndet har jeg købt en TRIAC Push driver 24V 1-75 watt, som er ca 25-30cm lang og 30mm høj.

Hvor ville I placere den ud fra vedhæftede billede? Jeg er selv i tvivl. Ideelt set smed jeg den bag en inspektionslem i hjørnet (hvor der også er strøm), men den vil trykke på dampspærren. Det er jeg ikke helt vild med ift varmeudvikling plus den også skal af med varmen, tænker jeg.

Jeg kunne også gemme den over vinduet, hvor der skal være dækplader op til loftet, men det er ca samme pladsforhold (med inspektionslem). 

Hører gerne input til inspiration. 😊 Tænker den skal være Max 2-3 meter fra tilslutning til lyset pga lavvolt. 

Info til billede: det røde bliver en firkant med akustik-felt, derfor anden CC på forskalling. Det blå er linjelyset. Det grønne er knægten som ikke gad flytte sig, da jeg tog billedet. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Jeg ville kigge om der er muligheder over isolering eller i skunk hvis det er med 1. sal. Der anbefales maks 4 m ved 1,5 mm2 ledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
emilmandrupludvigsen
emilmandrupludvigsen Trådstarter
184
ev elmand skrev den 10-09-2023 12:57:17

Jeg ville kigge om der er muligheder over isolering eller i skunk hvis det er med 1. sal. Der anbefales maks 4 m ved 1,5 mm2 ledning. 

Ingen 1. sal og huset er med fladt tag. 

Må den godt gemmes bag et akustikpanel som nemt kan skrues ned, eller skal der være tilgang helt uden værktøj? For så har jeg en mulig løsning.
BOFH
BOFH
2395 8600
Tror der skal være mulighed for at tilgå/inspicere transformer og den skal sikres mod omgivelserne ift varmeudvikling.

Kan transformeren gå igennem et ø68mm hul til en eurodåse? Isf kunne man måske lave noget vha en safeboks + eurodåse, lidt ala det her? Eneste synlige ting på loftet bliver et alm rundt dæksel.

Tætning mod dampspærre kan laves nedefra med tape, inspektion kan foretages ved at tage dåsen ud eller fjerne bunden på denne, men ved ikke om det er gangbart.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

emilmandrupludvigsen
184
BOFH skrev den 10-09-2023 19:08:27

Tror der skal være mulighed for at tilgå/inspicere transformer og den skal sikres mod omgivelserne ift varmeudvikling.

Kan transformeren gå igennem et ø68mm hul til en eurodåse? Isf kunne man måske lave noget vha en safeboks + eurodåse, lidt ala det her? Eneste synlige ting på loftet bliver et alm rundt dæksel.

Tætning mod dampspærre kan laves nedefra med tape, inspektion kan foretages ved at tage dåsen ud eller fjerne bunden på denne, men ved ikke om det er gangbart.

/BOFH 

Det er faktisk en reel mulighed og en god idé. Tænker dog at hvis man alligevel skal til at have dåse ud mv for at tilgå, så kan safebox måske være direkte bag akustikpanel som næsten nemmere kan nedtages (12 stjerneskruer). 

BOFH
BOFH
2395 8600
Tror ikke du må gemme det væk bag panelet, hvordan skulle en man kunne regne ud at det er der? Principielt det samme som en skjult samling i en væg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
emilmandrupludvigsen
184
BOFH skrev den 10-09-2023 21:00:47

Tror ikke du må gemme det væk bag panelet, hvordan skulle en man kunne regne ud at det er der? Principielt det samme som en skjult samling i en væg.

/BOFH 

Det var også min eneste egen anke mod det, altså det med hvordan den “synliggøres”. 

Tror jeg går efter safebox plus forfradåse. Den kan godt komme ud af Ø68, men den skal vippes ret markant da længden er 27cm. Må se hvad jeg kan finde af høje safeboxe. 
ev elmand
ev elmand
25303 7480
transformator må gerne ligge bag akustik panel som kan skrues ned, det er det samme som inspektions lem med skruer. Men problemet er naturligvis at finde den ved eventuel reparation. Her kunne det være en mulighed at sætte et blinddæksel i akustik loft og bag denne have en simpel forklaring på hvor den er. ( skattekort   )
Men jeg ville også mene at en skitse med forklaring ved sikrings grupper også er ok. Det skal bare være sådan at det ikke lige ved et uheld kommer væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
emilmandrupludvigsen
184
ev elmand skrev den 10-09-2023 22:05:34

transformator må gerne ligge bag akustik panel som kan skrues ned, det er det samme som inspektions lem med skruer. Men problemet er naturligvis at finde den ved eventuel reparation. Her kunne det være en mulighed at sætte et blinddæksel i akustik loft og bag denne have en simpel forklaring på hvor den er. ( skattekort   )
Men jeg ville også mene at en skitse med forklaring ved sikrings grupper også er ok. Det skal bare være sådan at det ikke lige ved et uheld kommer væk. 

Når jeg læser op på stoffet, så står der… “Skal kunne tilgås ved brug af almindeligt håndværktøj”. Dvs en skruetrækker. 

Jeg har fået godt input af jer og finder en fornuftig løsning. Det kunne være safebox bag akustikpanel eller deslignende, måske med et dummy-blinddæksel. Eller en behørig forklaring ved eltavle.

God dag. 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis