Afløb til varmtvandsbeholder?

myatix
myatix
361 2300
Hej Alle LDS’r,

Jeg vil gerne installer et nyt varmevandsbeholder til en nyt varmepump med jeg skal flyt den til et andet rum pga plads mangle….
1. Må men lav et gulv afløb som for ind til et faskine, hvis det er kun til vand fra vandbeholders tryk ventil?
2. Skal man brug et expansionsbeholder til et varmtvandsbeholder eller er trykventil nok?

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Er det nogen med nøgle erfaring med det som kan måske hjælp?

På forhånd tak!
En varmtvandsbeholder skal have  en overtryksventil for at undgå tilbageløb til koldt vand - med dertilhørende mulighed for legionella. En ekspansionsbeholder er også en kilde til Legionella.

Normalt vil vandet fra overtryksventilen fra opvarmningen af det kolde vand løbe til kloak - men det kan også løbe til en faskine.
Søren O
Søren O
6185 7000
Jeg kan ikke med sikkerhed sige om afløb fra varmtvandsbeholderens sikkerhedsventil må føres til faskine, men er afløbsrøret ført direkte fra ventilen - og altså væsentligt over gulvniveau, må det tilhøre bagatelgrænsen.
Du har ingen brug for ekspansionsbeholder på varmtvandsbeholderens brugsvandside. Sikkerhedsventilen gør arbejdet med af aflede den ekstra vandmængde der fremkommer ved opvarmning.

Søren O
Kurt54
Kurt54
263 2630
Det drejer sig om små mængder - min mor klarer sig med en spand - skulle den rende over finder vandet selv frem til et gulvafløb via betongulv (kælder) og under 2 døre (ingen dørtrin ).

myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Det er sjovt den store forskel mellem installation design i de forskelig land??,
På Vaillant official schematic tegning er der ekspansionsbeholder på varmevand beholder til brugsvand.

See side 75
https://www.vaillant.co.uk/downloads/aproducts/renewables-1/arotherm-plus/arotherm-plus-1/quick-guides/all-schematics-wiring-notes-1799366-2626556.pdf

Kan en inddørs gulv afløb for til en faskine?

Annonce
Søren O
Søren O
6185 7000
På diagrammet er der vist både ekspansionsbeholder og sikkerhedsventil, så med hensyn til max. tryk i anlægget er det i orden. Jeg der dog et problem med “dødt“ brugsvand i rørforbindelse og i ekspansionsbeholderen, så rent syndhedsmæssigt er det bedst at indgå ekspansionsbeholderen.

Søren O
myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Søren O skrev den 12-09-2023 21:19:37

så rent syndhedsmæssigt er det bedst at indgå ekspansionsbeholderen.

Mener du undgå ekspansionsbeholder ???

Jeg ved flere (incl. mig selv) der har monteret et luftfyldt rør som "ekspansionsbeholder" til aflastning af sikkerhedsarmaturet på vvb´en så det næsten ikke drypper. 
myatix
myatix Trådstarter
361 2300
Er der nogen der kan svare på om lovmæssigt men må installere et indendørs gulvafløb, der fører til en faskine?

GodeVen
GodeVen
1131 5220
Du må ikke have et indendørs afløb, der går i en faskine.

Faskiner er kun til regnvand. Hvis huset er tilsluttet kloak, skal vand fra afløb den vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis