Dampspærre mellem stue og 1. sal(med gulvvarme)

Har søgt rundt her på forummet, men kan ikke finde svar på mit spørgsmål. 
Jeg er ved at etablere gulvvarme på halvdelen af 1. sal, fordelt på 3 rum. 2 værelser, og et toilet, hvor der kommer en brusekabine ind. 
Under en stor del af 1. salen er der etableret en damspærre i stueetagen, noget er gammelt, og noget er af nyere dato og nogen steder er der ingen. Må der være en dampspærre der? Noget af stueetagen er uden varme, da det er en baggang, så der er vel et sted mellem 14-17 grader om vinteren. 
Under det kommende badeværelse(gulvvarme på forskalling/fordeler plader/spånplade og til sidst vinyl gulv på) er der et tørre/vaskerum. 
Må man både have en damspærre i loftet i stueetagen, og et "tæt" gulv(vådrumssikring) på 1. salen hvor der er badeværelse? 
Håber at der nogle kloge hoveder som kan give nogle brugbare var. God aften. 
Mvh. Mathias
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2389 8600
Som hovedregel skal der ikke være dampspærre I en etageadskillelse, slet ikke hvis der er et tæt badeværelsesgulv ovenpå, ellers skal der etableres ventilation igennem adskillelsen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mathias L.A.
Mathias L.A. Trådstarter
19
BOFH skrev den 09-09-2023 19:56:07

Som hovedregel skal der ikke være dampspærre I en etageadskillelse, slet ikke hvis der er et tæt badeværelsesgulv ovenpå, ellers skal der etableres ventilation igennem adskillelsen.

/BOFH 

Det var min frygt at lukke fugt inde. Men hvad gør jeg så, med det stykke i tørre/vaskerum, hvor der er koldt skunkrum over, der skal der jo være en dampspærre. Kan jeg lime en dampspærre til gulvet under badeværelset på 1. salen, der hvor væggen er, eller bliver det for utæt? 

Mathias L.A.
Mathias L.A. Trådstarter
19
Thomas_Mygind skrev den 09-09-2023 20:18:33

Men det betyder ikke noget at du har dampspærrer hvis du alligevel har en trappe eller andet som er meget bedre til at fordele luften inden i huset (indenfor klimaskærmen).

De 2 etager er forbundet med en trappe, så luften kan fint flytte sig rundt. Men det er ikke problem at have en dampspærre i de rum som er koldere end soveværelserne ovenpå. Bryggers i stueetagen bliver vel 13-17 grader til vinter, gulvet i soveværelset over bliver vel et sted mellem 25-30+ grader. I dette tilfælde er damspærren jo tættest på den kolde side, mig bekendt skal skal dampspærre altid være på den varme side. Bliver det et problem?

ev elmand
ev elmand
25281 7480
Med så lille temperatur forskel vil det ikke give nogen problemer. Det er når der er stuetemperatur og frost grader på hver side at det kan sætte sig som kondens. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Mathias L.A.
Mathias L.A. Trådstarter
19
ev elmand skrev den 09-09-2023 22:30:23

Med så lille temperatur forskel vil det ikke give nogen problemer. Det er når der er stuetemperatur og frost grader på hver side at det kan sætte sig som kondens. 

Ok, går ikke udfra at det kommer så tæt på 0 grader. Har du en idé til, hvad jeg bør gøre i mit tørre/vaskerum, hvor der skal være badeværelse over? 

Mathias L.A.
Mathias L.A. Trådstarter
19
Thomas_Mygind skrev den 09-09-2023 20:18:33

Men det betyder ikke noget at du har dampspærrer hvis du alligevel har en trappe eller andet som er meget bedre til at fordele luften inden i huset (indenfor klimaskærmen).

Ved nærmere eftertanke, er halvdelen af stueetagen baggang, hvor dørene er lukkede, så de ikke har direkte "luft-tilgang" mellem de 2 etager, det er samtidig det sted i huset hvor der er koldest (13-15 grader om vinteren), tror du at det bliver et problem?

ev elmand
ev elmand
25281 7480
Det bliver ikke et problem indendørs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis