Lavt terrasse højde

Hej GDS’er
Jeg står og vil lægge en ny terrasse men har ret lavt bygge højde fra fliser til udestue dør ca.60mm.
Nuværende terrasse er 6x4 meter og den ny terrassen skal ende med at vær 6x6 meter og spænder på fliser (nogen er ujævn) og over noget græs som står laver end fliserne.
Jeg har fået mange anbefalinger at fjerne fliserne men også at bare ligge terrassen ovnpå.
Har tænkt at lægge komposit terrasse og strøer da disse kan ligge direkt på men komposit bliver umildbart varm og dyre end træ. Mulighed 2 er taglagtes 38x75 trykinp. Skilet på den lave side (38mm) og træbrædder på.
Vil helst ikke fjern fliserne men vil heller ikke fortrudt bagefter at jeg ikke har gjort hvis det er nu nødvendigt.
Er der mon nogen der har en god ide og råd eller erfaring om en evn. løsning til sådan en lav højde.
Vh. Udi
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke have en 38mm lægte, og et 28 x 120 mm  terrassebrædt, så skal du bruge de tynde 20 x 95, og det bliver ikke stabilt, ellers skal der nok være max 40 cm mellem strøerne, men du kommer så meget tæt på døren.

Så jeg ville fjerne fliserne, de ser jo fine ud, så du kan sagtens få dem fjernet gratis, eller måske endda få lidt kr.
Man fortryder sjældent at lave tingene rigtigt..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-09-2023 19:10:20

Du kan ikke have en 38mm lægte, og et 28 x 120 mm  terrassebrædt, så skal du bruge de tynde 20 x 95, og det bliver ikke stabilt, ellers skal der nok være max 40 cm mellem strøerne, men du kommer så meget tæt på døren.

Så jeg ville fjerne fliserne, de ser jo fine ud, så du kan sagtens få dem fjernet gratis, eller måske endda få lidt kr.
Man fortryder sjældent at lave tingene rigtigt..

 Hej Je_ns, tak for responsen.

Det var min tanker men vil ikke fjerne hvis ikke var nødvendigt. Hvis jeg laver en ramme og ligge nogle tværs stykker, vil du tror at de 38/75 lægter vil give sig efter bræddernes kraften og vil bue eller? 

Hvis lægterne skal ligge stabilt, skal de skrues fast i fliserne, men det ligner små fliser du har, så er det ikke rigtig muligt.
Måske træfliser kunne være en mulighed?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-09-2023 09:50:12

Hvis lægterne skal ligge stabilt, skal de skrues fast i fliserne, men det ligner små fliser du har, så er det ikke rigtig muligt.
Måske træfliser kunne være en mulighed?

 Hej Je_ns, har fundet regler 45x95 der er NTR A(egner sig til jord kontakt) hvor jeg ligger disse ned som fundament. Vil det ikke give en del stabelitit og vil være meget mere stabilt og "stiv" nok? Jeg regne med at der er 40cm i mellem disse så ca. 50cc. 

Yderligere tænkt jeg på om det går også at lave en synlig ramme rundt om hele terrassen med en 45x70 reglar (NTR A) på højkant, hvor brædderne "ligger" nede i. Dette er fordi at terrassen er 6x6 meter og der er ikke nogle brædder der er så lange så jeg får en samling i midten eller lave forskudt samling. Alternativ lave en ramme med brædderne....håber det give mening 😄

Hej Udi.d
Jeg står umiddelbart i samme situation som dig og har gået med nogenlunde de samme overvejelser om stabilitet. Hvordan endte dit projekt? Ligger de stabilt nok?
Eng skrev den 09-10-2023 19:46:16

Hej Udi.d
Jeg står umiddelbart i samme situation som dig og har gået med nogenlunde de samme overvejelser om stabilitet. Hvordan endte dit projekt? Ligger de stabilt nok?

 Hej Eng, er lige bliv færdig med at lave under konstruktion i dag. Næsten klar til brædder de kommende dage. Det tager pænt langt tid at lave det hele jævnt og klodser op. Det er vildt stabilt da jeg har valgt læger 45x95... Ved græs arealet har jeg forstærket med groundplugs og en regler på højland. Også mega stabilt. Har gået på det det sidste par dage uden det tæt på sig overhoved. Har valgt at gå med relativt smal strør afstand på 45, efter anbefaling fra je_ns, hvilket er også derfor det er bund solid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis