Centralstøvsuger udsugningsplacering

Hej,
Jeg har købt et nyere hus med centralstøvsuger. Støvsugeren har dog ikke aftræk til det fri, selvom den står i isoleret garage med direkte adgang til huset. Garagen bruges også til træningsrum.
Jeg vil gerne sætte aftræk på, men den står ved siden af vores ventilationsanlæg. Kan man undgå at skulle bore et stort hul gennem murvæggen, ved på en eller anden måde at koble aftrækket på ventilationsanlæggets aftræk?

Det næste spørgsmål er så om det vil være dumt at have aftræk til støvsuger lige ved siden af indsugning til ventilationsanlægget? Er der i så fald en tommelfingerregel om hvor aftrækket skal placeres i forhold til indsugning?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ivanovich
Ivanovich Trådstarter
3
Ingen der har noget input her?
ev elmand
ev elmand
25281 7480
Jeg tror ikke det vil forstyrre ventilations anlægget hvis du går på udblæsnings røret. I forhold til 24 timer 7 dage om ugen med ventilations anlæg er det kun kort tid at støvsuger kører. Så det giver næppe nogen gener. 
Jeg har ikke set det nogen steder. 
Hos min søn sidder støvsugerens aftræk i redskabs rum, det har de ingen problemer med, men trænings rum er jo lidt noget andet. Og der er ingen tvivl om at de fineste støvpartikler ikke holdes tilbage af filteret i støvsugeren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
GodeVen
GodeVen
1109 5220
Normale støvsugere blæser ud i det rum man opholder sig i. De har normalt hepa-filer til at mindske mængden af det fine støv. Her kommer støvet selvfølgelig fra hele huset. Jeg kan forstille mig, at ved en central støvsuger er der sparet på filteret.

Jeg ville nok beholde den, der hvor den er og undersøge om man kan få et ekstra filter. Jeg ville under alle omstendigheder forsøge at undgå at bruge støvsugeren, mens der er nogle i rummet.
Kristal
Kristal
16 Esbjerg
Min sidste centralstøvsuger var placeret på loftet. Den havde ikke en pose i, men blot et filter der skulle bankes af samt en spand det faldt ned i. 

Et bud på en løsning kunne være at forlænge afkastrøret så det går op igennem loftet og kaster ud der oppe i stedet for. Om det fine støv(omtalt længere oppe) kommer ud i loftet, gør med garanti ikke nogen skade. Jeg har i hvert fald ikke mærket noget igennem 10 år. På den måde kan du undgå at lave huller i væg eller i tag. 

Jeg ville nok bruge faste og glatte rør til at forlænge med, for ikke at skabe luftmodstand der er større en nødvendigt. 

Med venlig hilsen!

K A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis