Grundfoss Comfort PM AutoAdapt cirkulationspumpe

Hej med jer

Jeg har fået installeret en Grundfoss Comfort PM AutoAdapt i forbindelse med en tilbygning (varmtvandcirkulation).

Siden opsættelsen/aktiveringen (3-4 uger siden) har AutoAdapt blinket grønt (dvs ikke lyst konstant), ligesom jeg har konstateret at (flow)pilen på røret vender forkert i fht vandretning. Jeg venter ofte på varmt vand længe.

At AutoAdapt blinker har jeg læst flere steder er udtryk for en fejl, men er ikke angivet som sådan nogen “officielle” steder. Havde igår en mand fra vvs-firmaet ude at lappe et lille læk og han konstaterede også “at pumpen virker da ikke”, da han så den blinkede. Han luftede vist systemet og pumpen igennem, men fejlen kom igen 15 min efter han var kørt.

Har talt med VVS-mesteren, som har sat det op, og han siger blot jeg skal give det lidt tid i fht AutoAdapt lærer at kende vores varmtvandsbehov, men pumpen har som nævnt kørt 3-4 uger, så det bør være sket for længst. Så min opfattelse er klart, at pumpen er defekt, måske i kombination med den forkerte flowretning.

Er der nogen som har oplevet lignende problemer med pumpen herinde?

Jeg har vedhæftet et par billeder, der viser vores varmtvandsbeholder med pumpen ovenfor og så cirkulationsrøret der går over loftet til ny tilbygning.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oven over pumpen, lige før kuglehanen, sidder der en lang “messingdims”. Det er sikkert en kontraventil. Er der ikke også en pil på den.
Det er helt normalt at cirkulationsledningen tilsluttes i toppen af en MetroTherm beholder, så flovretningen er rigtig. Det er kun “returvandet” der skal igennem pumpen.

Søren O
Hej Søren

Tak for svaret.

Er det den på billedet, som du mener? Kunne godt ligne en pil på den (men kunne også blot ligne et logo), men hvis det er en pil, så peger den samme retning som pilen på pumperøret, dvs ned mod pumpen og varmtvandsbeholder.

Kender du ellers til udfordringer med AutoAdapt der blinker på denne type pumpe?
Hej, jeg har fuldstændigt det samme problem som jeg også har redegjort for under en anden sløjfe om denne pumpe herinde. Så vidt jeg kan se vender din pumpe imidlertid korrekt, da ideen er at den skal cirkulere vandet i din varmtvandssløjfe og hermed retur til din varmtvandsveksler eller varmtvandsbeholder således at dette kan blive opvarmet her og fortsætte i en ny sløjfe. Der er en pil på din kontraventil der gerne skal vise samme flowretning, men den sidder nok på modsat side af, den side du har taget fotoet fra. 
Med alle de eksempler der tilsyneladende er på at der er problemer med disse pumper tror jeg ikke at der er noget galt med dit anlæg, men derimod et problem med denne pumpetype og i minoptik bør Grundfos komme på banen og komme op med løsningsforslag eller ombytte de pumper som ikke virker efter hensigten. Mon de læser disse ind i disse fora eller mon vi bør hjælpe dem herind?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis